گاز زدایی سریع و پایدار مخازن سوخت نفت‌کش‌ها با استفاده از فناوری نانو

محققان توانستند با استفاده از فناوری نانو، سطح بخارات قابل اشتعال در مخازن حمل سوخت نفت‌کش‌ها را به سرعت به حد ایمن برسانند. به علاوه با استفاده از نانو فناوری می‌توان سطح ایمن بخارات را در مدت زمان طولانی‌تری حفظ کرده و به حفظ جان دریانوردان کمک کرد.

تا زمانی که نفت و سایر محصولات پتروشیمی از طریق حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند، مدیریت ایمنی آن‌ها به دلیل قابلیت اشتعال، سمی بودن و از نظر سازگاری با محیط زیست یک چالش بسیار بزرگ است. مهم‌ترین موضوع مورد بحث، بخارات قابل اشتعال محصولات پتروشیمی است. این بخارات نامرئی و خطرناک می‌توانند منجر به از بین رفتن جان و مال انسان‌ها شوند. اکنون فناوری‌های نوین راه حل‌های ایمن و سریع‌تری را ارائه می‌دهند که هیچ‌گاه تصور نمی‌شد با روش‌های متداول به سرعت قابل انجام باشند. فناوری نانو از جمله فناوری‌های پیشگام در این زمینه بوده است.

در حمل و نقل دریایی، ایمنی و زمان اغلب در برابر یکدیگر قرار دارند. مشکلات پیش‌بینی شده و یا پیش‌بینی نشده‌ای مانند خرابی کشتی‌ها، تعمیر و نگهداری آن‌ها و یا سایر بازرسی‌های برنامه ریزی نشده باعث می‌شود که سوخت بیشتر از زمان پیش‌بینی شده در مخازن باقی بماند و حجم بخارات آن نیز دائماً افزایش یابد. این موضوع یک تهدید جدی برای جان دریانوردان است. فناوری نانو می‌تواند تشکیل بخارات قابل اشتعال را به سرعت سرکوب کند و با کاهش چشمگیر زمان لازم برای دستیابی به سطح بخار ایمن و حفظ این سطوح، خطرات را مرتفع سازد.

با استفاده از فناوری نانو می‌توان یک سد مولکولی در سطوحی مانند، نفت و سایر محصولات پتروشیمی ایجاد کرد. این سد مولکولی به حدی نازک است که تنها به چند اونس از مولکول‌های نانو سرکوب‌گر برای سرکوب کامل غلظت بخار تا سطوح ایمن، در حجم زیادی از سوخت مورد نیاز است.

برای مقایسه اثربخشی سرکوب کننده بخارات با استفاده از فناوری نانو و دیگر فناوری‌های معمول آزمایشی صورت گرفت. این آزمون روی مخازن سوخت بال‌های هواپیمای بوئینگ 737 انجام شد. عملیات گاز زدایی یکی از مخازن با استفاده از فناوری نانو و گاز زدایی مخزن دیگر با استفاده از روش معمول تهویه هوا صورت گرفت. مشاهده شد که سرکوب بخارات و رساندن غلظت آن به حد ایمن با استفاده از فناوری نانو 13 دقیقه و با استفاده از روش تهویه هوا بیش از 7 ساعت زمان برد. موضوع مهم دیگر باقی ماندن غلظت بخارات در سطوح ایمن با گذشت زمان است. سرکوب بخارات قابل اشتعال با استفاده از فناوری نانو تا مدت‌ها پس از انجام فرآیند ادامه یافته و غلظت بخارات در سطح ایمن باقی می‌ماند اما غلظت بخارات موجود در مخازنی که با روش تهویه هوا گاز زدایی می‌شوند به سرعت افزایش یافته و به سطوح خطرناک و قابل اشتعال می‌رسد. استفاده از فناوری نانو هم‌چنین باعث صرفه‌جویی 70 درصدی در زمان گاز زدایی می‌شود.