از جمله مهمترین نیازهای صنایع دریایی و کشتیرانی، استفاده از سوخت با درصد سولفور پایین است. به گفته مدیر بخش تحقیق و توسعه یک شرکت دانشبنیان در حوزه نانو، در حال حاضر پتانسیل تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور وجود دارد اما نیاز به حمایتهای دولتی میباشد.
به گفته حسین کازرونی، شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه نانو در کشور، توانایی تولید سوخت مورد نیاز کشتیها را با روشهایی مانند ODS در ترکیب با روش ترکیب سوختها دارند. با توجه به اینکه در حال حاضر نیاز فعلی صنعت کشتیرانی داخلی به حدود یک و نیم تا دو میلیون تن سوخت کم سولفور در سال است، از وزارت نفت و سایر نهادهای دولتی انتظار میرود حمایتهای لازم جهت تولید سوخت کم سولفور را بنمایند تا بتوان از بحران اولیه اجرای قانون 2020 عبور کرد. البته باید توجه کرد که جهت اجرای قانون 2020 در نهایت نیاز به راهاندازی پالایشگاهها برای تولید انبوه این نوع سوخت است اما تا قبل راهاندازی پالایشگاهها، شرکتهای دانشبنیان در حوزه نانو از نظر فناوری تولید و پتانسیل تأمین این میزان سوخت، میتوانند به صنعت کشتیرانی در عبور از این بحران کمک کنند.
کازرونی اعلام کرد که در مجموعه تولیدی خود میتواند با ترکیب روشهای ODS و ترکیب سوختها، در روز 200 تن سوخت کم سولفور تولید کند. به گفته این صنعتگر، روشهایی مانند روش HDS نیاز به سرمایهگذاری اولیه بسیار بالا و تا یک میلیارد دلار هستند اما در روش ترکیبی ذکر شده میتوان تنها با 100 میلیارد تومان هزینه اولیه، تولید سوخت کم سولفور را عملیاتی کرد.
حسین کازرونی اظهار کرد که ترکیب روش ODS و ترکیب سوختها برای گوگرد زدایی از سوخت شناورها به دلیل هزینههای طولانی مدت آن تنها روشی کوتاه مدت است تا بتوان از بحران فعلی عبور کرد و به همین دلیل از سازمانهای مرتبط و مالکان کشتی انتظار حمایت میرود تا بتوان به موقع و با قیمت مناسب سوخت کم سولفور مورد نیاز را در اختیار ناوگان کشتیرانی کشور قرار داد.