به کارگیری نانو ذرات در ساخت نمایشگرهای شفاف

محققان دانشگاه تبریز با همکاری محققان دانشگاه کلن آلمان، موفق به ساخت نمایشگر شفاف جدیدی با وضوح بالاتر و مصرف برق کمتر شدند. در ساخت این نمایشگر از نانوذرات Si-SiO2 در زمینه‌ای پلیمری استفاده شده است و دارای زاویه دید گسترده‌ای است.

محققان دانشگاه تبریز با همکاری محققان دانشگاه کلن آلمان موفق به ساخت نمایشگر شفاف جدیدی شدند که نسبت به نمایشگرهای پیشین دارای وضوح بالاتر و مصرف برق کمتر است. این تحقیق به سرپرستی دکتر محبوبه دولتیاری صورت گرفت. فناوری ساخت نمایشگر جدید بر اساس نانو ذرات هسته پوسته Si-SiO2 است. از جمله ویژگی‌های این محصول، سهولت ساخت، زاویه دید گسترده، مصرف برق کم‌تر و مقیاس‌پذیری در اندازه‌های بزرگ‌تر است. به گفته دکتر دولتیاری، روش ساخت این نمایشگر به این صورت بوده است که در ابتدا نانو ذرات Si-SiO2 سنتز شدند و با کنترل اندازه ذرات، طول موج انتشار و پراکندگی کنترل شد. جهت ساخت نمایشگر شفاف به رنگ آبی، نانو ذرات فرآوری شده Si-SiO2 در زمینه پلیمر به طور یکنواخت پخش و سپس روی یک سطح شیشه شفاف پوشش داده شدند. فیلم نازک کامپوزیتی می‌تواند از شیشه جدا شده و به عنوان یک نمایشگر انعطاف‌پذیر استفاده شود.

این گروه تحقیقاتی تاکنون موفق شدند نمایشگر رنگ آبی را تولید کنند. به همین دلیل این تحقیق در مرحله پژوهشی قرار گرفته است تا بتوان نمایشگرهای با دیگر رنگ‌ها از جمله سبز و قرمز را نیز تولید کرد. تحقیق مشابهی در این زمینه در دانشگاه MIT و به کمک نانو ذرات نقره صورت گرفته است. اما مزیت نمایشگر جدید که توسط نانو ذرات Si-SiO2 تولید شده است، شفافیت رنگ و کیفیت تصاویر بسیار بالاتر است. هم‌چنین به گفته دکتر دولتیاری، برای ساخت نمایشگرهای شفاف لزومی به استفاده از فلزات گران‌بها هم‌چون نقره نیست و استفاده از نانو ذرات Si-SiO2 باعث کاهش چشم‌گیر هزینه ساخت این نمایشگر می‌شود.

از جمله دیگر مشکلات نمایشگرهای قدیمی، مشکل زاویه دید باریک است که بر مکان بیننده تأثیر می‌گذارد. در نمایشگر جدید با پراکندگی نور پروژکتور، مشکل زاویه دید نیز حل شده است. نمایشگر شفاف ساخته شده در صنایع هواپیمایی، خودرو، تبلیغات شهری، فروشگاه‌های کتاب، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و هم‌چنین ویترین مغازه‌ها جهت معرفی محصولات در حالی که خود محصول هم دیده شود، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش به صورت مقاله‌ای تحت عنوان Transparent Display using a quasi-array of Si-SiO2 core-shell nanoparticles در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است.

 

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...