استفاده از گرافن در مواد افزودنی روغن موتور

شرکت XG Sciences، مواد افزودنی روغن موتور را به لیست در حال رشد کاربردهای تجاری محصولات مبتنی بر گرافن اضافه می‌کند.

XG Sciences، اخیرا به‎کارگیری تجاری محصولات خود را برای استفاده در روغن موتور اعلام کرد. HELLA یک شرکت خانوادگی نوآور است که در بازارهای صنعتی و خودرو فعالیت می‎کند و در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸، هفت میلیارد یورو درآمد داشته است. این شرکت به منظور بهبود عملکرد، راه‌اندازی موفقیت‌آمیز خط جدیدی از افزودنی‌های روغن موتور را به همراه نانوپلاکت‎های گرافن  XG Sciences به پایان رساند.

محصول افزودنی روغن موتور در کره به بازار عرضه شد و ۲۵۰۰۰ محصول اول در عرض ۱۰۰ روز به فروش رسید. براساس این موفقیت،HELLA توزیع محصولات خود را به چین و ژاپن گسترش داد و ممکن است استفاده از نانوپلاکت‎‎های گرافن را به دیگر محصولات مرتبط با روانکاری (lubrication) گسترش دهد. روان‎کننده تقویت‎شده با گرافن HELLA بطور ویژه به منظور کاهش فرسایش و اصطکاک در موتورهای احتراق داخلی تهیه شده‎است که مزایای بسیاری از جمله عمر طولانی موتور، کاهش لرزش موتور، بهبود بازده انرژی، کاهش ۵۰ درصدی فرسایش موتور، بهبود مصرف سوخت و افزایش راحتی در رانندگی را فراهم می‎کند.

گرافن اولین بار در سال ۲۰۰۴ جداسازی و شناسایی شد. این ماده  از لایه منفرد اتم‌های کربن تشکیل شده‎است. در میان بسیاری از ویژگی‌های ذکر شده، گرافن تک لایه سخت‌تر از الماس و سبک‌تر از فولاد است اما به طور قابل توجهی قوی‌تر است و الکتریسیته را بهتر از مس هدایت می‎کند. نانوپلاکت‎های گرافن ذراتی شامل چندین لایه‌ گرافن با قابلیت‎های منحصر به فرد برای ذخیره‌سازی انرژی، هدایت حرارتی، خصوصیات سد کننده (barrier)، روانکاری و توانایی انتقال خصوصیات فیزیکی هنگام ورود به پلاستیک، فلزات یا سایر ماتریس‌ها هستند.

Bamidele Ali، مدیر ارشد تجاری XG Sciences گفت: "XG Sciences از سرعت بخشیدن به عملکرد افزودنی روغن‌موتور HELLA، با استفاده از نانوپلاکت‎های گرافن خود هیجان‌زده است. به‎کارگیری نانوپلاکت‎های گرافن توسط HELLA، نمونه دیگری از پتانسیل این ماده انقلابی را ارائه می‌کند و بیشتر قدرت نانوپلاکت‎های گرافن ما را نشان می‌دهد."

منبع مطلب AZoNano