تولید نانو روکش صندلی هواپیما با خاصیت آبگریزی

یک شرکت دانش بنیان در کشور به مدیریت بهداد نکویی اصفهانی موفق به ساخت روکش صندلی هواپیما با استفاده از فناوری نانو شد. در گذشته محصولات تولیدی این شرکت تنها دارای خاصیت کند سوزی بود که بعد از آشنایی با پتانسیل‌های فناوری نانو، ویژگی آبگریزی نیز به آن اضافه شد.
نانو روکش صندلی هواپیما با خاصیت آبگریزی در کشور

یک شرکت دانش بنیان به مدیریت بهداد نکویی اصفهانی موفق به ساختار روکش صندلی جدیدی با استفاده از فناوری نانو شد. این نانو روکش جدید علاوه بر خاصیت کند سوزی دارای خاصیت آبگریزی نیز می‌باشد. در حال حاضر این محصول در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده است.

این شرکت دانش بنیان دارای 25 سال سابقه کاری است و در حوزه تولید پارچه‌های دارای خاصیت کند سوزی فعالیت می‌کرده است. اخیراً با استفاده از فناوری نانو ویژگی آبگریزی را نیز به خواص پارچه‌های تولیدی خود اضافه کرده است و به این ترتیب مورد استقبال بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی داخل کشور قرار گرفته است. این شرکت علاوه بر تولید روکش صندلی هواپیما، سایر محصولاتی را که در هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند موکت و پتو نیز تولید می‌کند.

به گفته مدیر عامل این شرکت، در ابتدا در حاشیه نمایشگاه نانو، آشنایی با فناوری نانو و پتانسیل‌های این فناوری صورت گرفت و سپس به این فناوری علاقمند شدند. سپس این شرکت وارد فاز تحقیق و توسعه در این زمینه شد و توانست با گذشت دو سال به اولین محصول نانویی خود که همان نانو روکش صندلی هواپیما بود دست یابد.

جهت تولید نانو روکش نیاز به فناوری پلاسمای سرد است. به همین علت همکاری این شرکت با مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی (ICAN) که دارای تجهیزات پلاسمای سرد می‌باشند آغاز شد. جهت تهیه نمونه‌های اولیه و آزمایشگاهی، خدمات شرکت مستقر در مرکز آیکن کفایت می‌کند اما با توجه به اینکه نیاز به تولید انبوه است و هم‌چنین علاوه بر شرکت‌های هواپیمایی، در قطار، کشتی، اتوبوس و تالارهای موجود در سطح شهر نیز به نانو روکش آبگریز تولیدی این شرکت نیاز است، بایستی تجهیزات مربوط به فناوری پلاسمای سرد خریداری شده تا بتوانند پاسخگوی نیاز وسیع در سطح کشور باشند.

به گفته نکویی، معمولاً با دستکاری سطح پارچه، برخی ویژگی‌های پارچه دستخوش تغییر می‌شود اما در این فناوری این مشکل وجود ندارد و علاوه بر حفظ ویژگی‌های اولیه، این پارچه خاصیت آبگریزی نیز دارد.

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...