همکاری شرکت نانو آریسا پوشش در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو با شبکه ریلی

نانوپوشش ساخت شرکت نانو آریسا پوشش در صنعت ریلی جایگاه خود را بدست آورده است.
همکاری شرکت نانو آریسا پوشش با شبکه ریلی

بخش ریلی این افتخار را داشته است که در حاشیه نمایشگاه فناوری نانو با مهندس شاهین آسان، مدیرعامل شرکت نانو آریسا پوشش، صحبتی در خصوص همکاری این شرکت برای تولید رنگ‌های پوششی بدنه واگن‌های ریلی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

«راه آهن از سه لایه رنگ برای بدنه واگن‌ها استفاده می‌کند که به ترتیب رنگ پایه پرایمر زینک‌ریچ 85%، لایه میانی و لایه خارجی پلی یورتان استفاده می‌شوند. فضای داخلی واگن‌ها نیز با رنگ آلکیدی پوشانده می‌شود. زینک‌ریچ موجود در بازار حداکثر تا 1000 ساعت مقاومت خود را حفظ کرده و یک لایه محافظتی مناسب را تضمین می‌کند، اما با استفاده از مواد نانو ما توانسته‌ایم رنگ زینک‌ریچ نانویی تولید کنیم که حداقل عمر آن 1400 ساعت است. از طرف دیگر، ما در لایه میانی از صفحات نانو استفاده می‌کنیم که نفوذ رطوبت و گازهایی مانند اکسیژن را به شدت کاهش می‌دهد. لایه خارجی پوشش ما هم در مقابل اشعه فرابنفش مقاومت بسیار بیشتری نسبت به نمونه‌های مشابه که از فناوری نانو استفاده نمی‌کنند، از خود نشان داده است که برای جلوگیری از تغییر رنگ بدنه در درازمدت بسیار مؤثر است.»

مهندس آسان ادامه داد: «تا الان شرکت واگن آریا رنگ ما را برای استفاده تأیید کرده است و شرکت واگن پارس نیز به زودی استفاده از این پوشش را آغاز می‌کند. واگن‌ها برای تأیید رنگ، باید به مدت شش ماه فعالیت کرده باشند که رنگ ما این استاندارد را داراست.

شاید مهمترین برتری این پوشش و رنگ‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه با این سطح توانایی، هزینه کمتر آن است. پوشش نانوی شرکت نانو آریسا پوشش هیچ هزینه اضافه‌ای نسبت به پوشش‌های عادی بازار ندارد. بخشی از این امر به این حقیقت بازمیگردد که به عنوان مثال رنگ‌های زینک‌ریچ عادی موجود در بازار بازدهی کمتری نسبت به قیمت خود داشته و در واقع بیش از حد واقعی گران هستند. زینک‌ریچ 85% موجود در بازار در بسیاری از موارد واقعاً 85% نیست.

رنگ آلکیدی و رنگ اپوکسی ما هر دو گواهینامه داشته و دارای مقاومت خوردگی نزدیک به دو برابر نمونه‌های غیرنانو هستند که باز هم قیمت مشابهی با نمونه‌های عادی دارند. بنابراین در داخل واگن نیز ما توانایی ارائه محصول با کیفیت بسیار بالا را داریم که با توجه به صرفه اقتصادی بالای رنگ نانو می‌تواند برای استفاده‌کننده گزینه بسیار مطلوبی باشد.»

اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مدت زمان اندک قادر باشد تمامی ناوگان کشور را به نانوپوشش‌هایی مشابه رنگ شرکت نانو آریسا پوشش مجهز کند، اما این قراردادها می‌توانند به عنوان نقطه آغازی برای این امر عمل نمایند و در آینده هزینه‌های بخش رنگ صنعت ریلی را به میزان قابل قبولی کاهش دهند.

منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.