چمدان هوشمند گرافنی؛ سازگار با محیط‌زیست

شرکت تازه‌تاسیس گراف‎کِیس با همکاری دانشگاه منچستر، نمونه اولیه چمدان هوشمند گرافنی ساخته‎شده از پلاستیک ۱۰۰ درصد بازیافتی را تولید نمود.

سالانه ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می‌شود که ۴۰ درصد از آن یکبار مصرف است و تنها ۹ درصد آن در سراسر جهان بازیافت می‎شوند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 مقدار پلاستیک موجود در اقیانوس‎ها از ماهی‎ها بیشتر باشد. از جمله موانع استفاده از پلاستیک بازیافتی؛ تخریب و پیری حرارتی پلاستیک و نیز مخلوط کردن مواد با درجه پایین در دسته (batch) است، که منجر به ویژگی‌های عملکردی ضعیف و قابلیت استفاده مجدد کم‌تر می‌شود.

با این حال، شرکت تازه‌تاسیس گراف‎کِیس (GraphCase) وابسته به دانشگاه منچستر، فناوری در انتظار ثبت اختراعی در حوزه کامپوزیت پلیمری با استفاده از گرافن ایجادکرده‌است که از پلاستیک ۱۰۰ درصد بازیافتی ساخته شده‌است. اولین چمدان گرافنی جهان، ۶۰ درصد قوی‌تر و ۲۰ درصد سبک‌تر است و گارانتی مادام العمر دارد. مواد مورد استفاده نیز می‌توانند چندین بار بازیافت شوند و در عین حال عملکرد خود را حفظ کنند.

استفاده از یک چمدان 20 اینچی گراف‎کِیس به طور بالقوه می‌تواند انتشار کربن‎دی‎اکسید به محیط‌ را ۶ کیلوگرم کاهش دهد. استفاده از سیستم پلی‎کربنات بازیافت‎شده با استفاده از گرافن تقویت‎شده باعث ایجاد حس نرمی هنگام دست زدن، مقاومت در برابر خراش و خواص ضربه بهتر می‌شود. این وسیله همچنین شامل یک باتری قابل خارج شدن است که با استفاده از آن دستگاه‌های همراه می‌توانند (در مسیر حرکت) شارژ شوند و نیز دارای قفل تایید شده تی ِاس ِای و مقاوم در برابر آب است.

دکتر نزمول کریم یکی از بنیانگذاران گراف‎کِیس گفت: "در حال حاضر آلودگی پلاستیک یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی است. همه ما باید تلاش خود را برای نجات محیط‌زیست انجام دهیم. با افزودن گرافن به پلاستیک‎های بازیافتی، این امکان وجود دارد که حدود ۶۰ درصد قوی‌تر و ۲۰ درصد سبک‌تر سفر کرد و 50 درصد انتشار کربن‎دی‎اکسید را کاهش داد. ما در اینجا متوقف نمی‎شویم، زیرا برنامه ما این است که طیف وسیعی از محصولات مبتنی بر مواد قابل بازیافت سازگار با محیط زیست تقویت‎شده با گرافن را به بازار عرضه کنیم."

مواد گرافنی به دلیل خواص مکانیکی عالی، پتانسیل عظیمی برای استفاده در کامپوزیت‎ها نشان داده‌اند. گرافن شفافیت و استحکام مکانیکی بالا و پایداری حرارتی و ابعادی خوبی برای ترکیب موفقیت‎آمیز با پلیمرها فراهم می‎کند.

 

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.