امکان انتقال مستقیم برق توسط بلورهای نسل جدید مایع

مایع و جامد؛ اکثر مردم از این موضوع آگاه نیستند که حالت‌هایی میان این دو نیز می‌تواند وجود داشته باشد. بلورهای مایع، نشان دهنده چنین وضعیتی می‌باشند. کریستال‌های مایع نمونه‌ای از یک حالت واسطه‌ای هستند که نه کاملاً جامد و نه کاملاً مایع می‌باشند، آن‌ها همانند یک مایع جریان می‌یابند.
امکان انتقال مستقیم برق توسط بلورهای نسل جدید مایع

کاربرد خاص کریستالهای مایع در صفحه نمایش تلویزیونها، تلفن‌های هوشمند و ماشین حساب، فناوری تصویربرداری نوری است. تمام دستگاههای LCD یا کریستال مایع - از این مولکول‌ها استفاده می‌کنند. محققان مؤسسه شیمی آلی در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتز (JGU) کریستال‌های مایع جدید را در پروژه‌ای که توسط بنیاد تحقیقات آلمان (DFG) حمایت می‌شود، سنتز کرده‌اند.

پروفسور هاینر دترت از JGU توضیح داد: "اگر مواد کریستالی مایع ما را به آرامی خنک کنید، مولکول‌ها در یک فرآیند خود مونتاژ قرار می‌گیرند تا ستون‌ها تشکیل شود." بنابراین این مواد می‌توانند به عنوان "کابل‌های قدرت" کریستالی مایع آلی، و انتقال الکتریکی هدفمند در قطعات الکترونیکی ارائه دهند. یک مزیت اضافی کابل برق کریستالی مایع این است که در صورت هرگونه پارگی کاملاً به خودی خود بهبود می‌یابد.

محققان تأثیر ویژه‌ای را نشان داده‌اند که توسط مولکول‌های سنتز شده آنها نشان داده شده است: اگر یک مولکول واحد در اثر قرار گرفتن در معرض نور UV تحریک شود، در پاسخ می‌درخشد. اگر غلظت مولکول افزایش یابد، این اثر از بین می‌رود و دوباره در صورت افزایش غلظت دوباره ظاهر می‌شود. اگر مولکول‌ها در یک حلال معلق شوند یا روی یک فیلم چیده شوند، هنگام تابش با نور UV در رنگ‌های مختلف فلورسانس می‌شوند.

Detert و تیم وی به همراه پروفسور Matthias Lehmann از Julius-Maximilians-Universität Würzburg به تازگی نتایج خود را در یک مجله اروپایی منتشر نمودند.

 

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...