ساخت خودروی سوپراسپرت نانویی

کنسرسیومی متشکل از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها به رهبری وزارت محیط‌ زیست ژاپن، یک خودروی سوپراسپرت مفهومی با استفاده از نانوالیاف سلولز ساخته ‌است که حداکثر ۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.
ساخت خودروی سوپراسپرت نانویی

صنعت خودرو در سال‌های اخیر به سمت توسعه خودروهای هیبریدی و برقی حرکت کرده ‌است. تغییر کامل صنعت خودروسازی به سمت خودروهای برقی ممکن است به زودی رخ ندهد، اما ژاپن در مسیر سریع تولید خودروهای دوستدار محیط‌زیست قرار دارد.

ژاپن یک خودروی مفهومی (concept car) تولید کرده ‌است که بیشتر از چوب ساخته شده است. خودروی نانو سلولز (NCV; Nano Cellulose Vehicle) که در نمایشگاه خودروی توکیو 2019رونمایی شد، یک خودروی مفهومی است که توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها که توسط وزارت محیط زیست ژاپن در سال 2016 تأسیس شده‌است، ساخته شده‌است.

به گفته کارزکوپس (carscoops)، این خودرو با استفاده از نانوالیاف سلولز (CNF; Cellulose Nano Fibre)، یک ماده الیافی ساخته‌شده از چوب، ضایعات کشاورزی و دیگر مواد آلی، ساخته شده‌ است. وزنCNF  یک پنجم فولاد است اما پنج برابر قوی‌تر از پرکاربردترین مواد مهندسی است. استفاده از CNF در بیشتر قسمت‌های بدنه و بخشی از کابین باعث می‌شود تا این خودرو نسبت به خودروهای سنتی سبک باشد.

هدف اصلی ساخت این خودرو سازگاری با محیط زیست است، زیرا فرآیند تولید آن کمترین میزان انتشار کربن را در صنعت خودروسازی خواهد داشت. این خودرو چوبی، واقعا به صورت یک خودرو سوپراسپرت به نظر می‌رسد. طراحی بیرونی با درهای پروانه‎ای و زوایای تیز، شبیه چیزی است که شما در لامبورگینی یا پاگانی مشاهده می‌کنید. اما داخل آن زیبایی‌شناسی ژاپنی دیگری دارد، با صندلی‌های سفید به سبک کیمونو، یک فرمان پوشیده شده با قبضه کاتانا (شمشیر سامورایی‎های ژاپن)، یک داشبورد چوبی واقعی و یک الگوی گل طلایی که در سراسر آن جریان دارد.

اگر چه ممکن است به نظر برسد این خودروی سوپراسپرت نانو سلولزی برای عبور از پیچ‌های اتوبان آماده است، اما در حال حاضر این خودرو قادر است تنها با حداکثر سرعت ۱۲ مایل بر ساعت (۲۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت ‌کند چون انرژی آن با سلول‌های سوخت هیدروژنی تامین می‌شود.

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.