ساخت مواد کامپوزیت معدنی مبتنی بر نقطه کوانتومی گرافن + سیلیس

شرکت گرین ساینس الاینس مواد کامپوزیت معدنی، مبتنی بر نقطه کوانتومی گرافن + سیلیس تولید نموده‎است که ثبات نوری و مقاومت در برابر حرارت در آن بهبود یافته‌است.
ساخت مواد کامپوزیت معدنی مبتنی بر نقطه کوانتومی گرافن + سیلیس

نقاط کوانتومی، نانوذرات فلورسنت بسیار کوچکی هستند که از ۱۰ تا ۱۰۰۰ اتم و قطری بین ۰.۵ تا ۹ نانومتر تشکیل شده‌اند. آن‌ها آنقدر کوچک هستند که نمی‎توان آن‌ها را با میکروسکوپ معمولی مشاهده کرد. مشخصات الکترونیکی نقاط کوانتومی با ترکیب شیمیایی، اندازه و شکل آن‌ها تعیین می‌شود. این به این معنی است که می‌توانیم رنگ نور ساطع شده از یک نقطه کوانتومی را تنها با تغییر اندازه آن کنترل کنیم. نقطه‌های بزرگ‌تر، رنگ‌های طول‌موج بلندتر مانند قرمز را ساطع می‌کنند، در حالی که نقطه‌های کوچک طول‌موج‌های کوتاه‌تر را منتشر می‌کنند و منجر به ایجاد رنگ‌هایی به رنگ سبز یا آبی می‌شوند. این بدان معنی است که نور ممکن است تقریباً به هر رنگی از طیف اعم از اشعه ماوراء بنفش تا ناحیه مادون قرمز تبدیل شود. نقاط کوانتومی همچنین دارای نیم پهنا بسیار باریک و راندمان کوانتومی بالا در مقایسه با رنگدانه‌های فلورسنت جامد معمولی است.

از جمله کاربردهای نقاط کوانتومی در صنعت شامل؛ سلول‌های خورشیدی نقطه کوانتومی، تجهیزات پزشکی، تصویربرداری زیستی (از جمله تصویربرداری از سلول‎های سرطانی، آنالیز پروتئین، ردیابی سلول و غیره)، صفحه نمایش نقطه کوانتومی، رایانه‎های کوانتومی، جوهرهای امنیتی، جوهرهای ضدجعل، لیزرهای نقطه کوانتومی، کریستال فوتونیکی، LED، مواد ترموالکتریک و فوتوسنتز مصنوعی است.

این بار، دکتر Ryohei Mori مواد کامپوزیت معدنی مبتنی بر نقطه کوانتومی گرافن + سیلیس را در شرکت گرین ساینس الاینس (Green Science Alliance) تولید کرده‎است. این شرکت همچنین تایید کرده‎است که ثبات نوری و مقاومت در برابر حرارت در این مواد بهبود یافته‌است. با استفاده از این مواد، ثبات نوری و مقاومت در برابر حرارت در ضعیف‌ترین نقطه کوانتومی، بهبود یافته و تقویت شده است. این فناوری طیف گسترده‌ای از کاربردهای واقعی را فراهم خواهد کرد.

شرکت گرین ساینس الاینس همچنین دارای انواع دیگری از نقاط کوانتومی مانند ZnS، InP/ZnS، CdS، CuInS2(CIS)، CuInSe2، CuInS2/ZnS، PbS، AgInS2 و غیره است. علاوه بر این، این شرکت دارای نقاط کوانتومی سیلیکون، نقاط کوانتومی کربن و نقطه کوانتومی پریوسکایت نیز است.