یکی از چالشهای بزرگ در ساخت هواپیماهای مسافربری، تولید و تأمین شیشههای هواپیما در کابین خلبان و کابین مسافران است. طراحی این نوع شیشهها بسیار پیچیده است. از جمله مهمترین خواص مورد انتظار در این شیشهها خاصیت گرم شوندگی و سرد شوندگی با توجه به شرایط جوی، ارتفاع پرواز و سرعت هواپیما است. فناوری ساخت شیشههای گرم شونده و سرد شونده بر پایه پوششدهی نانومتری است و تاکنون تنها 5 کشور دنیا موفق به ساخت این نوع شیشه شدهاند.
به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، یک شرکت ایرانی موفق به ارائه قطعات و شیشههای اپتیکی مورد نیاز در صنعت هوایی شده است. به گفته محمد حسین شیخ صراف، کارشناس طراحی شیشه هواپیما در این شرکت، بیش از یک دهه تجربه در طراحی و ساخت شیشههای نانویی هواپیما وجود داشته و در حال حاضر موفق به ساخت شیشههای گرم شونده و سرد شونده مورد نیاز هواپیماها شدهاند. به گفته این محقق، معمولاً در قسمت جلویی هواپیما و کابین خلبان، نیاز به شیشههای گرم شونده با قابلیت یخ زدایی وجود دارد در حالی که شیشههای کناری بایستی خاصیت سرد شوندگی داشته باشند. هرچه هواپیما در ارتفاع بالاتر و یا با سرعت بیشتری در حال پرواز باشد، خاصیت گرم شوندگی شیشهها نیز باید بیشتر باشد.
به گفته این محقق، در حال حاضر این شرکت مذکور، برای بیشتر هواپیماهای موجود در کشور شیشه گرم شونده و سرد شونده تولید میکند. روی این شیشهها نانو پوششی به ضخامت 100 تا 500 نانومتر اعمال میشود. طی سالهای گذشته برای بیشتر هواپیماهای موجود در کشور، شیشه تهیه شده است به طوری که میزان محصول تولیدی توسط این شرکت شامل 30 شیشه برای هواپیماهای C130، 50 شیشه برای بوئینگ 707، 100 شیشه برای فوکر 50 و فوکر 27 و 40 شیشه برای فوکر 100 بوده است. در حال حاضر نیز بخش تحقیق و توسعه شرکت مشغول به ساخت شیشه برای هواپیماهای ایرباس است.