از داستانی علمی تا واقعیت؛ ساخت موتور جستجوی DNA

شرکت زیستی کاردیه با شرکت نانوسنس اینووِیشِنز، برای ساخت مشترک اولین موتور جستجوی DNA جهان که می‌تواند ژنوم‌ها را جستجو نموده و جهش و تغییرات ژنتیکی را شناسایی نماید، ادغام می‌شود.
از داستانی علمی تا واقعیت؛ ساخت موتور جستجوی DNA

شرکت کاردیه (Cardea)، یک شرکت متخصص در پلتفرم‌های دیجیتالی زیست‌حسگر مبتنی بر گرافن،  از اعلام نهایی ادغام با شرکت نانوسنس اینووِیشِنز (Nanosens Innovations)، سازندگان ™CRISPR-Chip، هیجان‌زده است. کاردیه برای اولین بار از ادغام پیشنهادی در ماه سپتامبر و همچنین اعلام برنامه دسترسی زودهنگام خود برای  Genome Sensor™ خبر داد. این حسگر ژنوم با فناوری ™CRISPR-Chip ساخته شده‌است و اولین موتور جستجوی DNA  جهان است که می‌تواند ژنوم‌ها را جستجو نموده و جهش و تغییرات ژنتیکی را شناسایی کند.

ادغام این دو شرکت باعث می شود قدرت فناوری CRISPR-Chip نانوسنس با زیرساخت‌های زیست‌حسگر گرافنی کاردیه ترکیب شود. این امر کاردیه را قادر می‌سازد تا یک نسخه  DNA پیشرفته از "ترانزیستورهای مبتنی بر زیست شناسی" خود ایجاد کند، که در غیر این صورت معمولا با پروتیین‌ها کار می‌کند. از طریق استراتژی "طراحی شده توسط کاردیه" مجموعه‌ای از محصولات جدید CRISPR-Chip با محوریت DNA از طریق مشارکت کاردیه با شرکت‌های بزرگ در بازارهای مختلف تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

مایکل هلتزن، مدیرعامل شرکت کاردیه گفت: "ما هیجان‌زده هستیم که اعلام نماییم هیات‌مدیره و سهامداران هر دو شرکت با رای بله به ترکیب دو شرکت، از ادغام این دو به شدت حمایت کردند. می‌خواهم از همه کسانی که این امکان را فراهم نمودند تشکر کنم. ما در کاردیه مشتاق هستیم تا استعدادهای تیم خود را همراه با استعدادهای نانوسنس گسترش دهیم."

نانوسنس به عنوان برندی از کاردیه برای حسگر ژنوم و سایر ابزارهای ساخته شده برای بازار تحقیقات، به فعالیت خود ادامه خواهد داد. آن‌ها اکنون در حال پذیرش درخواست‌هایی برای برنامه دسترسی زودهنگام به حسگر هستند که بر اساس آن تعداد معدودی از آنها پیش از سایر نقاط جهان به حسگر ژنوم دسترسی انحصاری خواهند داشت.

هلتزن  افزود: "با نانوسنس، شریک نوآوری داخلی ما و تعداد معدودی از شرکای نوآوری خارجی که به زودی به جمع ما اضافه خواهند شد، ما آماده هستیم تا سرمایه‌گذاری‌هایی که به ما پیشنهاد شده‌است را انجام دهیم و فعالیت‌های کاردیه را افزایش دهیم. این امر، ما را به مرحله بعدی سرمایه‌گذاری خواهد برد تا ترانزیستورهای مبتنی بر زیست شناسی را بسازیم که به افراد امکان می‌دهد تا رایانه‌ها را مستقیما با زیست‌شناسی ارتباط دهند."

کاردیه به طور فعال از طریق برنامه مشارکت نوآوری خود به دنبال شرکت‌هایی برای همکاری و توسعه مشترک محصولات جدید است. شرکای این شرکت قادر خواهند بود از ویژگی‌های منحصر به فرد "ترانزیستورهای مبتنی بر زیست شناسی" کاردیه برای محصولات بعدی استفاده کنند. این ویژگی‌ها شامل تشخیص در زمانی نزدیک به زمان واقعی (real-time)، تشخیصDNA  خارج از آزمایشگاه و دستگاه‌های دستی کاربرپسند است که بینش و آگاهی نسبت به سیستم‌های زیست شناسی در درون و اطراف ما را ممکن می‌سازد.