افزایش راندمان جداسازی نفت و آب به کمک فناوری نانو

محققان دانشگاه تهران موفق شدند به کمک فناوری نانو به روشی جهت افزایش راندمان جداسازی نفت و آب دست یابند. این پروژه مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفته است.
افزایش راندمان جداسازی نفت و آب به کمک فناوری نانو

همواره اختلاط نفت و آب از معضلات بزرگ در صنایع دریایی به شمار می‌رود. این موضوع باعث آلوده شدن آب و به علاوه هدر رفت نفت می‌شود. از آن‌جا که نفت از جمله مهم‌ترین منابع انرژی محسوب می‌شود، فرآیند جداسازی آن از آب نیز از جمله مهم‌ترین عملیات‌ها در صنعت نفت است. به این منظور محققان همواره درصدد یافتن بهترین و پر بازده‌ترین روش برای انجام این جداسازی بوده‌اند. محققان در دانشگاه تهران موفق به یافتن روشی جدید جهت افزایش جداسازی نفت و آب به کمک نانو ذرات شده‌اند.

این پروژه بزرگ صنعتی با عنوان "بررسی روش‌های افزایش جداسازی نفت از آب با استفاده از نانو ذرات" معرفی شده و توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفته است.

فناوری مورد استفاده جهت افزایش جداسازی آب و نفت بر پایه فناوری نانو بوده است. تاکنون روش‌های متعددی جهت جداسازی این دو ماده از یکدیگر گزارش شده است که در این میان فناوری نانو با نگرشی جدید، منجر به ایجاد روش‌هایی نوین و پر بازده جهت جداسازی شده است. به علاوه با استفاده از فناوری نانو می‌توان ذراتی را تهیه کرد که در جداسازی این دو فاز تأثیرگذار باشد و به این ترتیب در حضور این ذرات جداسازی افزایش یابد. هم‌چنین تزریق نانو ذرات به دلیل کاهش انرژی سطحی میان نفت و آب باعث جداسازی بهتر می‌شود. نانو ذرات به خوبی می‌توانند روی سطح بستر قرار گرفته و با ایجاد یک سطح یکنواخت و آب‌دوست روی سنگ، نفت را از سطح سنگ جدا کنند.

به دلیل نیاز روز افزون به منابع انرژی فسیلی با توجه به افزایش جمعیت و با توجه به قابلیت فناوری نانو در حوزه‌های مختلف نفتی به خصوص در افزایش جداسازی نفت و آب، این پروژه مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفته و به این ترتیب با تلاش محققان توانمند ایرانی در دانشگاه تهران، به افزایش راندمان جداسازی نفت و آب پرداخته شد. با بهره‌برداری عملیاتی از این پروژه، علاوه بر مقابله با آلودگی زیست محیطی، ذخیره سازی هرچه بیشتر این ماده ارزشمند صورت خواهد گرفت.