به کارگیری کف‌پوش نانویی ایرانی توسط شرکت هواپیمایی فارسکو

شرکت بسپار سازان ایرانیان موفق به ساخت کف‌پوش آشیانه هواپیما با مقاومت بسیار بالا شده است که در برابر لغزندگی، فرسایش، سایش و محافظت از آشیانه در برابر رفت و آمدهای سنگین مقاوم است. شرکت هواپیمایی فارسکو از فناوری بسا پلیمر در مقاوم سازی کف آشیانه هواپیماهای خود استفاده نموده است.
 کف‌پوش نانویی ایرانی

یکی از مشکلات موجود در هواپیماها، جذب روغن‌های هیدرولیکی در کف آشیانه‌ها و به تبع آن ایجاد لغزندگی است که رفع آن بسیار هزینه‌بر می‌باشد. به علاوه وجود سایش در اثر رفت و آمدهای مکرر، فرسایش، نبود استحکام کافی در برابر ضربه و هم‌چنین آسیب به آشیانه که در اثر رفت و آمدهای سنگین به وجود می‌آید از جمله دیگر مشکلات مطرح در صنعت هوایی است.

شرکت بسپار سازان ایرانیان (بسا پلیمر) در جهت رفع این مشکل گام ارزشمندی برداشته و موفق به ساخت کف‌پوش آشیانه هواپیما با مقاومت بالا شده است. شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو از فناوری بسا پلیمر استفاده نموده و اقدام به استفاده از این محصول در آشیانه هواپیما کرده است.

بسا پلیمر در ساخت این کف‌پوش از فناوری نانو استفاده نموده است. این کف‌پوش در برابر یخ‌زدگی مقاوم بوده، قابلیت تحمل شوک حرارتی بالا را داشته، در برابر لغزش در سطوح خیس و روغن مقاومت می‌کند. استحکام مناسبی در برابر ترک و فرسایش دارد و هم‌چنین سرعت نصب و ترمیم آن بالا است. از آن‌جا که این کف‌پوش مقاومت قابل توجهی در برابر کاربری‌های سنگین دارد، ایمنی پرواز را نیز افزایش می‌دهد. به این ترتیب کف آشیانه تخریب نخواهد شد.

در شرکت بسا پلیمر انواع کف‌پوش‌های مختلف جهت کاربردهای گوناگون تولید می‌شود. در ساخت کف‌پوش آشیانه هواپیما از پوشش نانو کامپوزیتی اپوکسی - سیلیکا استفاده شده است. این پوشش باعث افزایش خواص سطحی کف‌پوش و در نتیجه منجر به حفاظت از سطوح در مقابل سایش و آثار ناشی از آن می‌شود. حضور نانو ذرات سیلیس در این پوشش باعث افزایش مقاومت به سایش و سختی نانو کامپوزیت شده است. میزان سایش این محصول مطابق با استاندارد بین‌المللی “Standard Test Method for Abrasion Resistance of Organic Coatings by the Taber Abraser” با کد ASTM D4060 بوده و نتایج تست سایش نیز قابل قبول بوده است.

این محصول از جمله محصولات موفق ارائه شده در غرفه تبادل فناوری در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو بوده است.

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...