محافظت از هواپیما در برابر صاعقه با کامپوزیت‌های گرافنی

شرکت هایدال برای محافظت در برابر اصابت صاعقه، گرافن پیش آغشته عامل‌دار شده عرضه می‌کند.
محافظت از هواپیما در برابر صاعقه با کامپوزیت‌های گرافنی

شرکت هایدال(Haydale) طیف وسیعی از مواد پیش آغشته (prepreg) گرافنی را برای محافظت از اصابت صاعقه، با استفاده از گرافن عامل‌دار شده برای بهبود هدایت الکتریکی عرضه کرده‌است.

این مواد با همکاری شرکت‌های «ایرباس انگلستان»، «بی‌ای‌ئی سیستمز»، «جی‌ای اوییشن» و «المنت متریالز تکنولوژی واریک» تحت حمایت برنامه ملی فناوری هوافضا (NATEP) در پروژه گراسل (GraCEL) ساخته شده‌است که طی آن، اولین آزمون و خطا از مواد انجام شده و تحت آزمایش‌های اصابت صاعقه قرار گرفته‌است. این کنسرسیوم در حال حاضر به دنبال تولید یک جزء نمایش‌دهنده با استفاده از مواد توسعه یافته برای ایجاد پروتکل‌های تولید کامپوزیت به عنوان بخشی از ویترین تجاری خود است..

هدف از ساخت این مواد پیش آغشته، ارائه نسل جدیدی از کامپوزیت‌های تقویت‌شده با فیبر کربن همراه با بهبود هدایت الکتریکی است. این مواد می‎توانند برای اجزای ساختاری و نیز برای محفظه سیستم‌های الکترونیکی هوایی مورد استفاده قرار گیرند.

این مواد توسعه یافته کاربردهای بالقوه‌ای در حوزه پهپادها (پرنده هدایت‌پذیر از دور) در هوانوردی عمومی تجاری و کاربردهای فضایی دارند. این فناوری همچنین کاربردهای دیگری در حوزه تیغه‌های توربین بادی بویژه در مکان‌های دور از ساحل که در معرض اصابت صاعقه هستند، دارد. یک مستربچ رسانای الکتریکی نیز به صورت تجاری در دسترس است و تیم هایدال برای آزمایش توانایی دستیابی به نتایج چشمگیر در زمینه مواد موجود با مشتریان همکاری می‌کند.

کیت بروبنت، مدیر عامل هایدال، گفت: "ما از اینکه موفق شدیم محصولی را که بسیار دنبالش بودیم تولید نماییم خوشحالیم و مشتاقانه منتظر همکاری با صنعت هوافضا هستیم تا شاهد عرضه تجاری آن باشیم. ما با کارشناسان طراحی ایرباس همکاری نزدیکی داشتیم تا اطمینان حاصل کنیم این محصول نیازها و الزامات این صنعت را برآورده می‌سازد."

 

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.