توسعه نوع جدیدی از مواد اپتیکی بر پایه گرافن

محققان موفق شدند ماده‌ای بر پایه گرافن تولید کنند که جاذب نور خورشید است و با بهره‌گیری صحیح از خواص آن کاربردهای بسیاری نظیر نمک‌زدایی از آب دریا امکان پذیر می‌شود.
توسعه نوع جدیدی از مواد اپتیکی بر پایه گرافن

محققان دانشگاه سیدنی، دانشگاه صنعتی سوئین برن (Swinburne) و دانشگاه ملی استرالیا با همکاری یکدیگر به توسعه ماده‌ای به صورت لایه بسیار نازک، جاذب خورشیدی و با خواص بی نظیر پرداختند که توانایی بسیاری بالایی در استفاده از انرژی حرارتی خورشیدی دارد. این ماده جدید بر پایه گرافن بوده و دارای ضخامت بسیار کم و در ابعاد نانو می‌باشد. ضخامت یک ماده نانومتری، 1000 بار کوچک‌تر از ضخامت موی انسان است و هنگامی که تحت تابش نور خورشید طبیعی در یک محیط باز قرار می‌گیرد، می‌تواند به سرعت تا 160 درجه سانتی‌گراد گرم شود.

این ماده جدید بر پایه گرافن دارای کاربردهای مختلفی می‌باشد که از این میان می‌توان به کاربردهایی از جمله ترمو فوتو ولتائیک (تبدیل مستقیم گرما به الکتریسیته)، نمک‌زدایی آب دریا به روش خورشیدی، منبع نور مادون قرمز، گرم‌کننده، اجزاء اپتیکی در تعدیل کننده‌ها و اتصال دهنده‌ها در دستگاه‌های ارتباطی و هم‌چنین دستگاه‌های عکس‌برداری پرداخت. از آن‌جا که این ماده جدید تولید شده جاذب کامل نور خورشید و طیف گسترده‌ای از نورهای مختلف است، قابلیت استفاده در پنهان سازی اشیاء در صنایع نظامی از جمله صنعت هوایی و دریایی را نیز دارد.

به گفته یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی، حاصل کار این تحقیق باعث ایجاد گروه جدیدی از مواد اپتیکی شده است که می‌توان از خواص آن در کاربردهای مختلف و بسیار گسترده بهره برد. این گروه هم‌چنین روشی برای ساخت مقیاس‌پذیر جاذب بر پایه گرافن با هزینه کم ارائه داده‌اند. در این روش لایه اکسید گرافن کاهش یافته و ساختار شبکه‌ای توسط محلولی پوشش داده می‌شود و با روش نانو ساخت لیزری ساخته می‌شود که به این ترتیب هم مقیاس‌پذیر و هم کم هزینه است.

به گفته یکی دیگر از اعضای این گروه، به دلیل اینکه این ماده روی بستری قابل انعطاف و با استحکام مناسب ساخته می‌شود، قابلیت استفاده در مصارف صنعتی و در ابعاد بسیار بزرگ را نیز دارد.