کمک مالی «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» برای درمان بیماری پری-اکلامپسیا

بزرگ‌ترین بنیاد خصوصی جهان از تحقیقات مربوط به بیماری پری-اکلامپسیا با بودجه‌ای بالغ بر صد هزار دلار پشتیبانی مالی می‌کند.
بنیاد بیل و ملیندا گیتس

دکتر مارنی وینتر، مهندس زیست پزشکی دانشگاه استرالیای جنوبی، از بزرگ‌ترین بنیاد خصوصی جهان برای کمک به درک بهتر و مقابله با شرایطی که سالانه ۷۶ هزار زن و ۵۰۰ نوزاد را می‌کشد، صد هزار دلار کمک مالی دریافت کرده‌است. این تیم بین‌المللی به سرپرستی دکتر وینتر، از Grand Challenges Explorations، ابتکاری از بنیاد بیل و ملیندا گیتس، برای کشف رویکردهای مهم فناوری نانو و مهندسی زیست فناوری برای پرداختن به پری-اکلامپسیا (Pre-eclampsia)، یکی از رایج‌ترین عوارض دوران بارداری، کمک مالی دریافت کرده است.

پری-اکلامپسیا با فشار خون بالا مشخص می‌شود و هر سال بیش از ۱۰ میلیون زن (۵ تا ۸ درصد از کل بارداری‌ها) را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، که به ویژه در کشورهای کم درآمد می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد و جان مادران و نوزادان را در معرض خطر قرار دهد. دکتر وینتر و گروهش، از جمله پروفسور بنیامین تیری که ریاست گروه مهندسی زیستی موسسه صنایع آینده UniSA را برعهده دارد، و همچنین محققانی از دانشگاه آدلاید و دانشگاه تورنتو در مورد استفاده از حامل‌های دارویی کوچک برای درمان و حتی جلوگیری از پری-اکلامپسیا و عوارض آن بدون تأثیر بر جنین تحقیق خواهند کرد.

این تیم امیدوار است که یک درمان براساس HDL یا "کلسترول خوب" ایجاد کند که می‌تواند داروهای مولکولی را حمل کند و به طور طبیعی به جفت و رگ‌های خونی آسیب دیده در پری-اکلامپسیا متصل شود، و به طور موثری مسیرهای پری-اکلامپسیا را هدف قرار دهد.

پروفسور تیری گفت: "یک چالش مهم، عدم وجود مدل‌های آزمایشگاهی است که آنچه در طول پری-اکلامپسیا رخ می‌دهد را بازسازی کند. بنابراین ما مدل‌های پیشرفته‌ای از جفت را ارائه خواهیم داد که امیدواریم بینش جدیدی را در مورد شرایط ارائه داده و روند درمان را تسریع نماید." تمرکز این پروژه ۱۸ ماهه بر توسعه درمان‌های بالقوه سازگار با مناطق کم برخوردار و دورافتاده، از جمله بخش‌هایی از استرالیا و کشورهایی با درآمد پایین است که اغلب در اثر این بیماری متحمل شدیدترین عواقب می‌شوند.