نامی، استارت‌آپی برای درمان سرطان تخمدان

شرکت نامی در حال تحقیق و توسعه بر روی محصول رادیوتراپی مخصوص تومور می‌باشد که به طور اختصاصی برای هدف قرار دادن متاستاز سرطان تخمدان صفاقی طراحی شده‌است.
 درمان سرطان تخمدان

شرکت درمانی "نامی" (Nami Therapeutics Corporation) که نام خود را از واژه "نانو" در زبان ماندارین می‌گیرد، متعهد به استفاده از فناوری نانو برای پیشرفت‌های بزرگ در درمان سرطان است. نامی یک استارت‌آپ نوپا به رهبری محققانی در دانشگاه کنتیکت و دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل است. این استارت‌آپ درحال ایجاد نانوذرات به ویژه نانوذرات طراحی‌شده برای دارورسانی هدفمند است.

زیولینگ لو، مدیرعامل شرکت نامی و استادیار داروسازی دانشکده داروسازی کنتیکت گفت: "مأموریت ما این است که به بیمارانی که پیش از این از بسیاری از گزینه‌های درمانی خسته و درمانده شده‌اند فرصتی دیگر برای زندگی عاری از سرطان هدیه دهیم." نامی بر اساس فناوری نانو توسط لو و همکارانش در دانشکده داروسازی کنتیکت در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد. این شرکت همچنین از فناوری پیشگامی که لو و مایکل جی، نه سال پیش در دانشگاه کارولینای شمالی در چیل هیل اختراع کردند بهره می‌یرد.

این استارت‌آپ اکنون در برنامه فناوری انکوباسیون (TIP; Technology Incubation Program) دانشکده داروسازی کنتیکت واقع شده است، جایی که آنها در حال تحقیق و توسعه بر روی محصول فعلی خود هستند؛ این محصول یک رادیوتراپی مخصوص تومور می‌باشد که به طور اختصاصی برای هدف قرار دادن متاستاز سرطان تخمدان صفاقی طراحی شده‌است. مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که این پلت‌فرم در مقایسه با سایر گزینه‌های درمانی اثربخشی را افزایش داده و سمیت را کاهش می‌دهد.

در سطح جهانی، هر ساله ۲۳۹۰۰۰ زن به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند. نرخ بقاء پنج سال برای سرطان تخمدان پیشرفته تنها ۲۸ درصد است و بیماران با گزینه‌های درمان ناکافی و ناکارآمد از دنیا می‌روتد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات درمان سرطان تخمدان، این است که گزینه‌های درمانی نمی‌توانند به طور مؤثر تومور را هدف قرار دهند بدون آنکه در سایر نقاط بدن گسترش یابند. محصول نامی (نانوذرات حامل رادیوایزوتوپ Ho-166) بطور انتخابی متاستاز سرطان را در حفره صفاقی هدف قرار می‌دهد، در حالی که تنها در فضای صفاقی باقی مانده است. لو افزود: "این همان جایی است که ما می‌خواهیم رادیواکتیویته در اینجا باقی بماند. ما نمی‌خواهیم در سرتاسر بدن گسترش یابد. رادیواکتیویته با سلول‌های سرطانی در این ناحیه قرار می‌گیرند."

یکی دیگر از مزایای مهم فناوری نامی نسبت به درمان‌های موجود، فرآیند ساخت مورد استفاده برای تولید نانوذرات رادیواکتیو است. فرآیند تولید نامی باعث می‌شود مدت زمان لازم برای متخصص فنی به منظور دستیابی به محصول رادیواکتیو کاهش یابد. لو گفت: "مردم می‌دانند که ساخت ایزوتوپ‌های رادیواکتیو دشوار است. هیچ‌کس نمی‌خواهد این کار را انجام دهد. فرآیند ما اما فرایندی ایمن، مؤثر و به مراتب اقتصادی‌تر است زیرا تولید ما از مواد غیر رادیواکتیو استفاده می‌کند و سپس برای تبدیل شدن به رادیواکتیو نیاز به یک تبدیل یک مرحله‌ای دارد."

نامی همچنین با هدف قرار دادن سلول‌های بنیادی سرطانی با داروهای شیمی درمانی، بر روی ذره‌ای برای ارائه دارو برای کاهش عود سرطان خون فعالیت می‌کند. آن‌ها در حال حاضر به دنبال ادامه تحقیقات کارآزمایی پیش بالینی خود با برنامه‌ریزی برای کارآزمایی بالینی کامل طی چند سال هستند.