تولید جوهرهای قابل چاپ بر اجسام با فناوری نانو

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید جوهرهای تصعیدی شدند که قابل چاپ روی اجسام بوده و ماندگاری بالایی نسبت به سایر جوهرها دارد.
تولید جوهرهای قابل چاپ بر اجسام با فناوری نانو

امیر رضوانی مقدم مدیر شرکت تولیدکننده رنگ های نانو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با پیشرفت تکنولوژی، این قابلیت فراهم شده تا بتوان تصویر یا طرح دلخواه را بر روی اجسام مصرفی یا تزئینی مانند لباس، لیوان، پازل، قاب موبایل، روسری چاپ کرد که با استفاده از یک چاپگر رومیزی جوهرافشان و یک پرس حرارتی، این کار قابل انجام بوده و نیازی به دستگاه‌های چاپ پیشرفته و بزرگ صنعتی نیست.

رضوانی مقدم افزود: این چاپگرها به راحتی در دسترس بوده و جوهری که برای این منظور و در کارتریج آنها استفاده می‌شود، جوهر «سابلیمیشن» یا «تصعیدی» است. این جوهرها به راحتی توسط چاپگر روی سطح کاغذ چاپ شده و سپس سطح کاغذ روی زمینه نهایی مورد نظر قرار گرفته و تصویر توسط پرس حرارتی در مدت زمان چند ثانیه به روی سطح منتقل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مقیاس صنعتی نیز همین روش انتقالی یا چاپ مستقیم روی سطوح، مخصوصاً منسوجات با همین جوهرها قابل انجام بوده که مشکلات و سختی‌های روش‌های قدیمی چاپ مانند اسکرین را نداشته و کیفیت بسیار بالاتری را حاصل می‌کند.

این مدیر شرکت با بیان اینکه جوهرهای تصعیدی در کشور تماماً وارداتی بوده و قیمت بسیار بالایی دارند، گفت: ما توانستیم این جوهرهای تصعیدی را با فناوری نانو به تولید برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه این محصول، با کیفیت و قیمتی مناسب در داخل کشور تولید می شود، گفت: قابلیت تولید در داخل کشور و صادرات به کشورهای منطقه، کیفیت رنگی بالا، ثبات شستشویی بالا در محیط قلیایی و خنثی، ثبات نوری بالا، اندازه ذرات پایین در ابعاد نانو و توزیع اندازه ذرات باریک جهت جلوگیری از گرفتگی هد چاپگر از ویژگی های محصول به شمار می رود.

رضوانی مقدم با تاکید بر اینکه کاهش قیمت در مقایسه با نمونه های خارجی از مزایای این محصول محسوب می شود، خاطرنشان کرد: پایداری بالا در مدت زمان طولانی و سازگاری با محیط‌زیست از دیگر مزایای محصول به شمار می رود.

وی تاکید کرد: محصول جوهر تصعیدی به منظور سازگاری با چاپگرهای یک برند معروف و دیگر چاپگرهای تجهیز شده با هد این برند طراحی شده است.

این محقق افزود: کارتریج چاپگرهای رایج در کشور برای استفاده این جوهرها عمدتاً دارای ۶ رنگ فیروزه‌ای، ارغوانی، زرد، مشکی، فیروزه‌ای روشن و ارغوانی روشن (C,M,Y,K,LC,L,M) بوده که البته قابلیت سفارشی‌سازی رنگ‌های دیگر را هم دارند.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری نانو در ساخت این محصول منجر به تولید جوهر با توزیع اندازه ذرات کم و میانگین اندازه ذرات در مقیاس نانومتری می‌شود.

رضوانی مقدم عنوان کرد: محصول جوهر تصعیدی به دلیل اندازه ذرات بسیار کوچک در ابعاد نانومتری، گرفتگی هد چاپگر را به حداقل رسانده که موجب کاهش آسیب به هد چاپگر در مقایسه با جوهرهای باکیفیت پایین‌تر می‌شود. علت آن نیز فناوری به کار رفته در پایدارسازی این جوهرها بوده که منجر به طول عمر بالا و پایداری طولانی مدت آنها شده و بهبود کارایی محصول را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه همچنین فرمولاسیون این محصول منجر به استفاده کمتر به دلیل قدرت رنگی بالا می‌ شود، بیان کرد: مواد به کار رفته در فرمولاسیون این جوهرها سازگار با محیط‌زیست بوده و فاقد حلال‌های فرار و مواد مضر از قبیل فرمالین و آلکیل فنول‌ها است که مطابق با استانداردهای محیط‌زیستی اروپا و آمریکا است.

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.