برگزاری نشست هم اندیشی شرکت‌های سازنده تجهیزات حوزه فناوری نانو

در راستای معرفی اهداف و رویکردهای ستاد ویژه توسعه فناوری نانو طبق سند ده ساله دوم و به منظور استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های تجهیزات ساز این حوزه و تبادل نظر در راستای جهت دهی به فعالیت‌های شرکت‌ها و کمک به رفع چالش‌ها و موانع موجود، نشست هم اندیشی شرکت‌های تجهیزات ساز حوزه فناوری نانو با حضور بیش از ۲۰ شرکت روز پنجشنبه ۲۱ آذرماه ۱۳۹۸ در ستاد نانو برگزار شد.
برگزاری نشست هم اندیشی شرکت‌های سازنده تجهیزات حوزه فناوری نانو

در ابتدای این نشست دکتر علی اصغر نجیمی معاون گروه صنعت ستاد ضمن ابراز خرسندی از حضور فناوران و شرکت‌های سازنده تجهیزات حوزه فناوری نانو، بر اهمیت ساخت تجهیزات تأکید داشت و گفت: ”ورود به حوزه‌های جدید علم و فناوری مستلزم برخورداری از دانش‌فنی و توانمندی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز آن حوزه بوده و فناوری نانو نیز از این امر مستنثی نبوده و شکل گیری واحد تجهیزات ستاد از ابتدا با رویکرد حمایت از فناوران و شرکت‌های سازنده تجهیزات برای ورود به حوزه فناوری نانو بوده است.“

دکتر نجیمی در ادامه افزود: ”در سند ده ساله اول و در ابتدای شروع فعالیت واحد تجهیزات، به دلیل ریسک بالای ساخت تجهیزات و جلب توجه شرکت‌های سازنده تجهیزات و ماشین‌آلات برای ورود به حوزه فناوری نانو، حمایت‌های ویژه‌ای از فناوران و شرکت‌ها در قالب تسهیلات و کمک‌های مالی بلاعوض صورت گرفت. اما در حال حاضر با توجه به رشد شرکت‌ها و افزایش توانمندی‌های آنها و همچنین با تغییر رویکرد و اهداف ستاد طبق سند ده ساله دوم، نوع و نحوه حمایت از تجهیزات بر ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و توسعه کاربردها متمرکز شده است. با این حال حمایت از ساخت تجهیزات آزمایشگاهی با سطح فناوری پیشرفته همچنان وجود دارد اما تمرکز اصلی روی ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی خواهد بود.“

 

 

در ادامه نشست آقای مهندس امیر مهرابیان مدیر واحد تجهیزات و ماشین آلات ستاد نانو ضمن ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های این واحد شامل آمار طرح‌های ساخت تجهیزات ارائه شده و میزان حمایت مالی صورت گرفته از طرح‌های مصوب طی ۲ سال گذشته، به تشریح اهداف این واحد در راستای سیاست‌ها و رویکرد‌های جدید ستاد پرداخت. معرفی ابزارها و برنامه‌های حمایتی موجود در ستاد به ویژه اولویت‌های حمایتی، نحوه حمایت از ساخت و ارتقا تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی و همچنین ساخت تجهیزات با سطح فناوری پیشرفته، چگونگی ارائه و ثبت طرح ساخت و روند ارزیابی، و صدور گواهی ارتباط با نانو برای تجهیزات بخش دیگری از صحبت‌های ایشان بود.

مهرابیان در انتها با ارائه گزارشی از میزان فروش شرکت‌ها در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی طی ۴ دوره اخیر نمایشگاه ساخت ایران و مقایسه حجم مالی قراردادهای صنعتی ثبت شده در مدت مشابه و همچنین اشاره به اشباع بازار تجهیزات آزمایشگاهی در داخل، بر اهمیت ورود به حوزه صادرات و ساخت تجهیزات صنعتی تأکید کرد.

 

 

در ادامه شرکت‌های تجهیزات ساز حاضر در نشست به صورت اجمالی حوزه‌های فناوری و فعالیت‌های فعلی خود را معرفی کردند. بیان چالش‌ها و موانع موجود در حوزه ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، ورود به عرصه صادرات و ارائه نظرات و پیشنهادها در خصوص تغییر و بهبود نحوه و نوع حمایت از ساخت تجهیزات از دیگر صحبت‌های فناوران و شرکت‌های تجهیزات ساز بود. تعریف بسته‌های حمایتی متناسب با رشد و توسعه شرکت‌ها، کمک به توسعه صادرات، تسریع و تسهیل فرآیند دریافت کمک‌های مالی و تسهیلات از صندوق‌ها، اعطای کمک‌های پژوهشی به شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد پارک علم و فناوری نانو در راستای هم افزایی بین شرکت‌ها از جمله مهمترین پیشنهاد‌ها و خواسته‌های شرکت‌های تجهیزات ساز حاضر در نشست بود.

 

 

با توجه به اهمیت حوزه صادرات و همچنین تمرکز ستاد بر این بخش به واسطه دایر کردن دفاتر صادراتی در کشورهای مختلف، دکتر یوسف قاسمی مدیر عامل شرکت دادفلامینگو و مدیر پایگاه صادراتی ترکیه به صورت اجمالی به معرفی دفتر صادراتی ترکیه، خدمات قابل ارائه در این دفتر و فرصت‌های تجاری سازی و مباحث حقوقی صادرات پرداختند. در خصوص پایگاه صادراتی ترکیه و مدل ایجاد شده برای صادرات محصول ایشان افزودند با توجه به مطالعات انجام شده و شناخت حاصله، در حال حاضر شرایط مناسبی برای صادرات محصول ایجاد شده و موارد موفق بسیاری نیز اتفاق افتاده و انتظار می‌رود شرکت‌های تجهیزات ساز حوزه فناوری نانو نیز نقش پر رنگ‌تری را در ادامه ایفا کنند.

قاسمی در ادامه افزود: ”در حال حاضر مدل کاری این دفتر در قالب تحویل کالا و تحویل ما به ازاء پرداختی در داخل کشور است که شرکت‌ها را از درگیر شدن در فرآیند‌ها و مباحث حقوقی بین‌المللی معاف خواهد کرد. “

دکتر قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آسان بودن ثبت شرکت در خارج از کشور به منظور تغییر برند و تسهیل صادرات محصول، به معایب و مشکلاتی که این شرکت‌ها در میان مدت با آن مواجه می‌شوند اشاره داشتند و تأکید کرد گرچه این مسیر در کوتاه مدت می‌توان با موفقیت همراه باشد اما در ادامه کار مسیر مناسبی برای صادرات نخواهد بود و قطعا با شکست و اتلاف منابع شرکت همراه خواهد بود. در انتها سوالاتی در خصوص مباحث صادرات مطرح شد که دکتر قاسمی پاسخگوی پرسش‌های فناوران بود.

 

 

در بخش پایانی نشست با توجه به رویکرد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به منظور رفع چالش‌های صنعتی و توسعه محصولات جدید با تکیه بر توان داخل در قالب تبادل فناوری، مهندس ایزدپناه کارشناس شبکه تبادل فناوری نانو به صورت اجمالی به معرفی فعالیت‌های شبکه تبادل پرداخت. به گفته‌ی مهندس ایزدپناه این شبکه سعی دارد تا از طریق ساز و کارهای حمایتی و تشویقی، انتقال دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع کشور را تسهیل نماید. شناسایی تقاضاهای صنعتی با استفاده از توانمندی کارگزارن تبادل فناوری و جستجوی راه‌حل‌های فناورانه و در نهایت انعقاد قرارداد فعالیت اصلی این شبکه می‌باشد. ایشان در پایان با ارائه آماری از پروژه‌های موفق تبادل فناوری طی ۳ سال اخیر به صحبت‌های خود خاتمه دادند و پاسخگوی پرسش‌های مطرح در این خصوص بودند.

منبع مطلب