حذف آلودگی فاضلاب‌ها با استفاده از نانو ذرات مغناطیسی

محققان سوئیسی موفق شدند از نانو ذرات با هسته فریت کبالت و روکش فریت بیسموت جهت حذف ریزآلودگی موجود در آب استفاده کنند. این نانو ذرات در فرآیند تجزیه مواد شیمیایی پر خطر موجود در فاضلاب‌ها به مواد بی ضرر، به عنوان کاتالیزور عمل کرده و این فرآیند را تسریع می‌کنند.
حذف آلودگی فاضلاب‌ها

انواع مواد مضر مانند حشره کش‌ها، مواد شوینده و داروها درنهایت به محیط زیست وارد می‌شوند و سلامت موجودات مختلف را به خطر می‌اندازند. از جمله مهم‌ترین محیط‌هایی که تحت تأثیر این مواد مضر قرار می‌گیرند، دریاها و اقیانوس‌ها هستند. یک گروه تحقیقاتی سوئیسی، نانو ذرات مغناطیسی ایجاد کرده‌اند که به عنوان کاتالیزور عمل کرده و باعث تسریع تجزیه این مواد شیمیایی به ترکیبات بی خطر می‌شوند.

در زندگی روزمره، همه مردم از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌کنند. از جمله می‌توان به مواد آرایشی، داروها، کودهای گیاهی و مواد شوینده اشاره کرد. این مواد به سهولت زندگی کمک می‌کنند، با این حال استفاده از چنین محصولاتی تأثیر منفی بر محیط زیست داشته زیرا بسیاری از این مواد به فاضلاب وارد شده و نمی‌توانند به طور کامل حین فرآیند تصفیه از آب جدا شوند. در نهایت این مواد به عنوان ریز آلودگی در آب باقی مانده و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

در سال 2014 در قانون حمایت از آب تجدید نظری صورت گرفت و پارلمان مربوطه تصمیم گرفت که تا سال 2040 با هدف از بین بردن ریز آلودگی‌ها، مرحله تصفیه اضافه‌تری را در اختیار تصفیه خانه‌ها قرار دهد. با این حال این تصمیم همراه با چالش‌های فراوانی بوده است زیرا روش انتخابی برای تصفیه ریز آلودگی‌ها باید به گونه‌ای باشد که خود باعث آسیب به محیط زیست نشود.

به این ترتیب محققان سوئیسی، موفق شدند به روشی جهت حذف ساده‌تر ریز آلودگی‌ها دست یابند. در این روش با استفاده از نانو ذرات مغناطیسی، تجزیه مواد شیمیایی در آب‌های آلوده تسریع می‌شود. نانو ذرات به طور مستقیم در واکنش شیمیایی دخیل نیستند، بلکه به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و سرعت تبدیل مواد به ترکیبات بی ضرر را بالا می‌برند.

به گفته یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی، این نانو ذرات در گذشته به عنوان کاتالیزور در واکنش‌های شیمیایی در قسمت‌های مختلفی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در حال حاضر این گروه نشان داده است که نانو ذرات مذکور قابلیت تصفیه فاضلاب‌ها را نیز دارند. محققان برای آزمایش‌های خود از محلول‌های آبی حاوی پنج داروی متداول استفاده کردند. این آزمایش‌ها نشان دادند که نانو ذرات می‌توانند حداقل 80 درصد غلظت این مواد را در آب کاهش دهند. میزان کاتالیزوری نانو ذرات نیز توسط میدان مغناطیسی قابل تنظیم است. این ذرات دارای هسته فریت کبالت و پوسته فریت بیسموت هستند.

تحقیق مشابهی نیز توسط محققان ایرانی در دانشگاه شیراز جهت حذف همزمان آلودگی میکروبی و شیمیایی فاضلاب‌ها صورت گرفته است. در این تحقیق نیز نانو ذرات با هسته نقره و روکش آهن جهت حذف آلودگی‌ها به کمک محققان آمده است.