حفاظت از کشتی‌ها در آب‌های شور با استفاده از رنگ‌های نانویی

به گفته دکتر محمد حسین مجلس آرا، با استفاده از رنگ‌های نانویی می‌توان از تأثیرات محیط دریایی به خصوص آب‌های شور بر بدنه کشتی‌ها، نفت کش‌ها و سایر ادوات دریایی کاست.
رنگ‌های نانویی

در حال حاضر مهم‌ترین وسایل حمل و نقل در دنیا، کشتی‌ها هستند. حمل نمودن محموله‌های سنگین و حجیم نظیر نفت، توسط اینگونه وسایل بسیار مقرون به صرفه است. لذا محافظت از اینگونه شناورها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. فرو رفتن کامل و یا نسبی یک شناور در آب شور از جمله محیط‌های بسیار خورنده محسوب می‌شود. لذا در این شرایط پوشش‌هایی نیاز است که سطح فولادی بدنه کشتی را در برابر خوردگی محافظت کند.

علاوه بر مشکلات مربوطه به خوردگی، خزه گرفتگی سطح زیرین کشتی توسط جانداران دریایی باعث افزایش اصطکاک و کند شدن حرکت کشتی و در نتیجه عاملی برای افزایش سوخت آن می‌شود. از جمله اهداف صاحبان کشتی این است که از بیرون کشیدن مکرر و پر هزینه کشتی از آب برای انجام تعمیرات جلوگیری کنند و به همین دلیل استفاده از رنگ‌هایی جهت محافظت از بدنه کشتی در برابر خوردگی، خزه و سایر آسیب‌های دریایی ضروری است.

دکتر محمد حسین مجلس آرا، رئیس انجمن نانو فناوری ایران، در برنامه رادیویی روزنه اذعان نمود که پوشش‌های نانویی تولیدی می‌توانند در برابر تأثیرات محیطی دریا به خصوص آب‌های شور، صنایع دریایی را محفوظ بدارند. استفاده از فناوری نانو در ساخت انواع شناورها باعث استحکام بیشتر بدنه کشتی‌های بزرگ که کانتینر بر و نفت‌کش هستند شده و می‌تواند وزن و کارایی آن‌ها را بالا ببرد.

به گفته مجلس آرا، نانو کامپوزیت‌ها و فایبرگلاس‌ها، باعث استحکام بخشی به سازه‌های دریایی می‌شوند. به علاوه جهت حفظ پوشش کشتی‌های بزرگ، شناورهای جنگی و ناوشکن‌ها در برابر آسیب‌های دریایی و خوردگی، رنگ‌هایی که به صورت نانویی ایجاد شده‌اند می‌توانند کارساز باشند.

با شکل‌گیری ستاد نانو، شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی توسط دانش‌آموختگان تأسیس شد و تولید محصولات نانویی بسیار زیادی نیز صورت گرفت. یکی از این محصولات اکسید تیتانیوم است که از جمله نانو ذرات بسیار مفید و کاربردی در صنایع دریایی است. با استفاده از نانو ذرات اکسید تیتانیوم می‌توان سطوح داخلی شناورها و کشتی‌ها را از مونو اکسید کربن و هم‌چنین اکسید کربن حفظ کرد.

منبع مطلب