آلودگی کمتر با نانو فیلتر هوا

«فیلتر هوا» از تجهیزات لازم و ضروری در خودرو است. «فیلتر هوا» موجب جذب ذرات موجود در هوا و مانع ورود گرد و غبار و ذرات آلوده موجود در هوا به داخل موتور خودرو می‎شود.
آلودگی کمتر با نانو فیلتر هوا

در حالت طبیعی موتور اتومبیل در قبال هر گالن سوخت از هزار گالن هوا استفاده می‌کند. در این صورت برای سوخت صحیح خودرو باید از «فیلتر هوا» استفاده کنیم.

فیلتر هوا مسئولیت تنظیم میزان هوای ورودی موتور و جذب آلودگی‌ها و ذرات هوا را بر عهده دارد. حتی می‌توان گفت همان‌طور که ریه در بدن انسان  نقش مهم و بسزایی دارد؛ فیلتر هوا نیز در اتومبیل تاثیر اساسی دارد و بسیار مهم و ضروری است و در صورتی که به موقع تعویض نشود تنفس خودرو را دچار عواقب و مشکلات خواهد کرد.

یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری نانو فیلترهایی را تولید کرده که عملکرد بسیار بهتری نسبت به فیلترهای معمولی را دارد.

عطا اکبری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «نانو ساختار مهر آسا» که در زمینه تولید فیلترهای هوا نانو خودرو فعالیت دارد در مورد ویژگی‌های این فیلتر گفت: در فیلتر نانو پردو، یک لایه نانوالیاف بر روی سطح کاغذ وجود دارد که دارای خواص منحصربفرد است (نسبت سطح وسیع در یک حجم محدود) که این خاصیت در علم نانو بسیار شناخته شده است و به عبارت دیگر در فناوری نانو اولین اثر کاهش اندازه ذرات، افزایش سطح است.

وی ادامه داد: افزایش نسبت سطح به حجم نانو ذرات  باعث می‌شود که اتم‌های واقع در سطح، اثر بیشتری نسبت به اتم‌های درون حجم ذرات، بر خواص فیزیکی ذرات داشته باشند.

این فعال فناور همچنین بیان کرد: لایه نانو الیاف بر روی کاغذ فیلتر باعث می‌شود که تمام ذرات ریز موجود در هوا (در حد نانومتر) در ورودی فیلتر گرفته شود و عملیات تصفیه هوا به خوبی شکل گیرد. دوده که جزء کوچکترین این ذرات است نیز توسط این فیلتر به دام می‌افتد.

اکبری از فواید این فیلتر نام برد و گفت: به دام انداختن ذرات ریز در حد نانومتر، فضای زیاد برای گرفتن ذرات نسبت به فیلتر معمولی، اجازه عبور جریان هوای بهتر نسبت به فیلترهای معمولی، بهبود عملکرد موتور و افزایش قدرت آن، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا از فواید این نوع فیلتر است.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «نانو ساختار مهر آسا» با تولید این محصول در این شرکت برای 11 نفر به طور مستقیم و 20 نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.

وی همچنین گفت: در مقطعی این فیلترها به کشور ترکیه صادرات می‌شد که این روند به دلیل مشکلات پیش آمده متوقف شده است.

به گفته این فعال فناور، این محصول قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی آن است و علاوه  بر این از نظر قیمت نیز بسیار پایین‌تر از نمونه مشابه خارجی آن است.

اکبری از عدم نیاز به مواد اولیه از خارج از کشور گفت و بیان کرد: پیش‌تر مواد اولیه برای ساخت این محصول از کشور چین وارد می‌شد که با شروع تحریم‌ها، تلاش‌هایی در داخل برای بومی سازی مواد اولیه صورت گرفت که خوشبختانه این موضوع تحقق یافت و هم‌اکنون با همکاری یک شرکت داخلی مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شود.

 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.