رنگدانه‌ها پررنگ‌تر می‌شوند

بازار جهانی سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۳٫۲٪ در طول دوره پیشبینی (۲۰۱۸-۲۰۲۳)، از ۲۸۴۵۱٫۴ هزار دلار در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۵۸۹٫۴ هزار دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.
رنگدانه‌ها پررنگ‌تر می‌شوند

افزایش استفاده از انرژی خورشیدی، افزایش تقاضا برای سلول‌های فتوولتاییک یکپارچه در ساختمان (BIPV) و سیاست‌ها و مقررات حمایتی دولت برای افزایش پذیرش ماژول‌های خورشیدی برخی از عواملی هستند که باعث افزایش بازار سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ می‌شوند. سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ از تعدادی الکترود، یک رنگدانه و یک الکترولیت ساخته شده‌اند و از لحاظ عملکردی نه تنها باعث تولید توان از انرژی خورشید می‌شوند، بلکه زیبایی محیط را هم افزایش می‌دهند.

سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ بر اساس کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: سلول‌های فتوولتاییک یکپارچه در خودرو (AIPV)، تولید توان در مواقع اضطراری در کاربردهای نظامی، صفحه کلیدهای بی‌سیم، شارژرهای خورشیدی، تبلیغات در فضای باز، سلول‌های فتوولتاییک یکپارچه در ساختمان (BAPV)، و ... . از لحاظ ارزش، سلول‌های فتوولتاییک یکپارچه در ساختمان با سهم بالغ بر بیست درصد، در سال ۲۰۱۷، در بازار پیشتاز بودند. این امر به خواص قابل توجه سلول‌های خورشیدی مانند نصب آسان، وزن کم و نسبت بازدهی به وزن بالا نسبت داده شد. این سلول‌ها معمولاً بر روی بام، سقف و نماهای شفاف نصب می‌شوند.

 

بازار سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ، بر اساس موقعیت مکانی به خاورمیانه و آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا و اقیانوسیه (APAC)، اروپا و آمریکای شمالی تقسیم می‌شود. در سال ۲۰۱۷، اروپا با ۳۵ درصد بیشترین سهم ارزش بازار را به خود اختصاص داد، که این امر حاصل سیاست‌های حمایتی دولت‌های منطقه برای نصب پنل‌های خورشیدی در بخش ساخت و ساز بود. در دوره پیشبینی شده، سریع‌ترین رشد منطقه با سهم ۱۴ درصد متعلق به آسیا و اقیانوسیه بود که این موضوع را می‌توان به پایین بودن قیمت این سلول‌ها در منطقه نسبت داد.

بازار سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ در حال پشت سر گذاشتن فعالیت‌های تحقیق و توسعه گسترده برای ساخت سلول‌های پیشرفته است. مورفولوژی سلول و ماهیت اجزای مورد استفاده در آن، عوامل اصلی مؤثر بر عملکرد و قیمت سلول‌های خورشیدی است. بنابراین، این تحقیق با تمرکز عمده روی اصلاح، کاربرد تجاری و ساختار این سلول‌ها انجام می‌شود. برخی مطالعات اخیر در مورد ایجاد حسگر کننده‌های همه کاره با قابلیت جذب نور زیاد و فوتونودهای نیمه هادی نانو انجام شده است.

بازار سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد محیط‌زیست و افزایش بحران انرژی رو به رشد است، و این امر موجب افزایش اهمیت استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای تأمین نیازهای انرژی شده است. منابع انرژی تجدیدپذیر قادر به تولید انرژی با بازدهی مشابه منابع معمولی هستند، اما از نوع پایدار. آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷، ظرفیت تولید جهانی انرژی از طریق فتوولتاییک‌ها ۹۴ گیگاوات افزایش یافته است. بنابراین، با توجه به افزایش فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه در این زمینه، ممکن است هزینه این سلول‌ها باز هم کاهش یابد، و به موجب آن تقاضای آن‌ها هم افزایش یابد.

استفاده از انرژی تجدیدپذیر، مانند انرژی خورشیدی، حتی در اقتصادهای نوظهور در سراسر جهان رو به افزایش است. این موضوع می‌تواند فرصت‌های اصلی رشد را برای بازار سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ ارائه دهد. کشورهایی مانند هند و چین در تلاشند تا ظرفیت فتوولتاییک خود را نسبت به میانگین جهانی افزایش دهند. در سال ۲۰۱۷، گسترش انرژی خورشیدی تحت سلطه آسیا بود، زیرا ۷۲ گیگاوات انرژی خورشیدی را به سبد انرژی خود اضافه کرد. بسیاری از کشورها در سراسر جهان هم اکنون در تلاشند تا با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از انرژی تولید شده از منابع تجدیدپذیر استفاده کنند. از این رو، بازار سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ به دلیل توجه بیشتر به انرژی خورشیدی در میان بحران رو به رشد انرژی، در دوره پیش بینی رونق خواهد گرفت.