ثبت اختراع آب شیرین کن ساخته شده بر پایه گرافن

شرکت گرافوئید موفق به ساخت غشاء جدیدی بر پایه گرافن شد که می‌تواند با فرآیند اسمز مستقیم به نمک‌زدایی از آب بپردازد. کارایی این نوع غشاء هفت بار بیشتر از غشاءهای سلولزی موجود در بازار است.
آب شیرین کن

سازمان ثبت اختراعات بین‌المللی (WIOP)، خبر از ثبت اختراع آب شیرین کنی ساخته شده با غشاء بر پایه گرافن داده است. بر اساس تحقیقات این سازمان، شیرین کردن آب دریاها بسیار ضروری است و طبق پیش‌بینی انجام شده، بازار تصفیه آب طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به میزان ۷٫۴ درصد رشد خواهد داشت. هم‌چنین انتظار می‌رود که ارزش بازار جهانی غشاءهای تصفیه آب تا سال ۲۰۲۱ به ۱۱٫۹۶ میلیارد دلار برسد.

این اختراع مربوط به غشاءی بر پایه گرافن است و دارای خواصی می‌باشد که در نتیجه آن می‌تواند با فرآیند اسمز مستقیم (FO) به نمک زدایی از آب بپردازد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این غشاء نانویی در مقایسه با غشاءهای سلولزی موجود در بازار، قادر است تا با هفت برابر کارایی بیشتر نسبت به جریان آب و سه برابر کارایی بالاتر نسبت به جریان معکوس نمک، آب را نمک‌زدایی کند. اسمز مستقیم یک روند اسمزی مشابه با اسمز معکوس است و در آن از نیمه تراواها برای جدا کردن ناخالصی‌ها از آب استفاده می‌شود. نیرویی که باعث جدا کردن ناخالصی‌ها می‌شود، فشار اسمزی است که در جریان روند انجام آن، آب از محلول با غلظت کمتر به سمت محلول با غلظت بیشتر حرکت می‌کند. این روند عکس روندی است که در شیوه اسمز معکوس اتفاق می‌افتد و در آن آب از محلول با غلظت بیشتر به سمت محلول با غلظت کمتر به حرکت در می‌آید. با توجه به این مسئله است که میزان مصرف انرژی در روند اسمز مستقیم بسیار کمتر از شیوه اسمز معکوس است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از فناوری اسمز مستقیم، مصرف انرژی را در مقایسه با اسمز معکوس ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

شرکت Grafoid که سازنده این نوع غشاء است، اعلام کرده است که همکاری بین این شرکت و دانشگاه ملی سنگاپور و هم‌چنین سایر شرکای خود شکل گرفته تا بتواند این محصول را تجاری سازی کند. گرافوئید اطمینان دارد که با همکاری نزدیک با شرکای صنعتی خود از جمله Focus Graphite، NUS و دیگران، محصولات خود را در سراسر جهان توسعه داده و در صدر پیشرفت‌های فناوری قرار خواهد داد. به این ترتیب نقش مهم و تأثیرات گسترده‌ای در تصفیه آب و سایر بازارهای مهم خواهد داشت.

با توجه به کمبود آب آشامیدنی مناسب جمعیت رو به شد جهان، برنامه‌های متعددی جهت رشد هرچه بیشتر این فناوری در دست اجرا است که شرکت گرافوئید در این برنامه‌ها سهم قابل توجهی را از آن خود کرده است.