سخت‌ترین فلز نقره دنیا ساخته شد

محققان دانشگاه ورمونت موفق شدند با استفاده از مکانیزم تازه‌ای در مقیاس نانو، فلز نقره با 42 درصد سختی بیشتر نسبت به رکورد قبلی را تولید کنند. این فلز بعد از عملیات سخت‌سازی هم‌چنان خاصیت رسانایی خود را حفظ خواهد کرد. با استفاده از این مکانیزم جدید می‌توان هواپیماهای بسیار سبک‌تری ساخت.
سخت‌ترین فلز نقره دنیا ساخته شد

محققان دانشگاه ورمونت موفق شدند سخت‌ترین نوع فلز نقره را بسازند. گروه محققان این دانشگاه اعلام کردند که موفق به ابداع روش جدیدی شده‌اند که در نتیجه آن فلز نقره‌ای با 42 درصد سختی بیشتر نسبت به رکورد قبلی تولید شده است. دانشمندان از تکنیک خاصی بر پایه فناوری نانو در ساخت این فلز استفاده کرده‌اند. این مکانیزم تازه در مقیاس نانو، امکان ساخت فلزاتی با دوام و استحکام بسیار بالاتر نسبت به نمونه‌های طبیعی را می‌دهد. نکته قابل توجه این است که چنانچه این فلزات با مکانیزم جدید سخت‌تر شوند، همچنان خاصیت رسانایی خود را حفظ می‌کنند.

در حال حاضر در صنعت کاستی‌هایی به واسطه کیفیت نامطلوب برخی فلزات مانند شکنندگی یا نرمی بیش از حد آن‌ها وجود دارد. کشف این گروه جدید از فلزات باعث می‌شود که صنعتگران بتوانند بر کاستی‌های مواد تجاری و صنعتی فائق آیند.

مشکلی که در طی عملیات آلیاژ سازی به وجود می‌آید، از دست رفتن خاصیت رسانایی برخی فلزات است. به عبارتی در بسیاری از موارد جهت افزایش استحکام، آلیاژهای مختلف و ترکیبات سنگین ساخته می‌شوند که این عملیات باعث کاهش خاصیت رسانایی می‌شود. اما گروه محققان دانشگاه ورمونت با در نظر گرفتن این مسئله و برای حل این مشکل، مقدار مشخصی از مس را با نقره ترکیب کردند و نشان دادند که می‌توان نقایص ذاتی این فلزات را رفع و به ساختار داخلی قدرتمندی رسید. به این ترتیب با استفاده از مکانیزم جدید کشف شده، استحکام فلز نقره با حفظ خاصیت رسانایی افزایش قابل توجهی می‌یابد.

همان‌طور که گفته شد، در ساخت این فلز جدید از فلز مس نیز کمک گرفته شده است. به عقیده محققان، از آن‌جا که اتم‌های مس نسبت به اتم‌های نقره کوچک‌تر هستند، به درون شکاف‌های نقره حرکت می‌کنند. در نتیجه عملیات ساخت، سختی و استحکام نقره ساخته شده با این روش بالاتر از بیشترین مقدار نظری مطرح شده است. دانشمندان معتقدند که می‌توان با استفاده از روش جدید ابداع شده، به افزایش سختی و رسانایی سایر فلزات نیز پرداخت. این کشف مهم می‌تواند به ساخت هواپیماهای سبک‌تر، پیل‌های خورشیدی مقرون به صرفه‌تر و نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایمن‌تر منجر شود.

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...