تسریع در تأمین مالی طرح‌های فناورانه حوزه آب

به تازگی تفاهم نامه مشترکی میان ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش، محیط زیست و انرژی و یک شتاب‌دهنده، با موضوع تأسیس صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی تخصصی در این حوزه منعقد شده است تا تأمین مالی طرح‌های فناورانه این حوزه با سرعت بیشتری انجام شود.
تسریع در تأمین مالی طرح‌های فناورانه حوزه آب

به منظور تسریع تأمین مالی طرح‌های فناورانه در حوزه آب، به تازگی تفاهم نامه مشترکی با موضوع تأسیس صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی تخصصی حوزه آب، خشکسالی، فرسایش، محیط زیست و انرژی امضاء شد. این تفاهم نامه میان ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش، محیط زیست و یک شتاب‌دهنده منعقد شده است.

این قرارداد به این منظور منعقد شده است که بستر مناسبی برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصولات، در حوزه‌های ذکر شده ایجاد شود. هدف دیگر این قرارداد ایجاد ساز و کاری برای شناسایی چالش‌ها و گلوگاه‌های اصلی در این حوزه فناورانه و برنامه ریزی برای رفع مشکلات است.

این قرارداد، قراردادی امید بخش برای شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها نیز می‌باشد زیرا با امضای این تفاهم‌نامه، حمایت از طرح‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های مرتبط افزایش یافته و تسهیلاتی در چهارچوب قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات ارائه خواهد شد.

در بهمن ماه سال گذشته، 10 اولویت طرح‌های فناروانه تأمین آب به منظور رفع مشکلات حوزه آب از سوی کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعیین شده بود که اکنون به رفع نیازها به ترتیب اولویت پرداخته خواهد شد.

از جمله اولویت‌های مطرح شده برای طرح‌های فناورانه تأمین آب می‌توان به امکان تجاری سازی و بهبود فضای کسب و کار و توسعه اشتغال، میزان پوشش نتایج توسعه فناوری در سطوح مختلف محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، وجود ظرفیت‌های مورد نیاز برای توسعه فناوری با تأکید بر مناطق کمتر توسعه یافته، پوشش منافع اجتماعی توسعه فناوری، وجود الزامات و سیاست‌های حمایتی در اسناد بالادستی و امکان دسترسی به آمار و اطلاعات پایه اشاره کرد.

با توجه به نیاز مبرم کشور، این قرارداد زمینه ایجاد تعاملات گسترده برای بهره مندی از حداکثر ظرفیت‌های موجود در حوزه علم و فناوری، تأمین مالی و سرمایه گذاری در طرح‌های فناورانه را فراهم می‌کند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود بخش قابل توجهی از نیازهای کشور با توسعه فناوری‌های حوزه آب، خشکسالی، فرسایش، محیط زیست و انرژی پاسخ داده خواهد شد.