شرکت IBM با استفاده از آب دریا باتری ساخت

محققان شرکت IBM موفق شدند نوع جدیدی از باتری را با استفاده از مواد معدنی موجود در آب دریا تولید کنند. به این ترتیب نیاز به فلزات سنگینی نظیر کبالت، نیکل و لیتیوم نخواهد بود.
شرکت IBM با استفاده از آب دریا باتری ساخت

با توجه به منابع محدود سوخت‌های فسیلی در دسترس، محققان همواره در تلاش هستند تا جایگزین‌های مناسبی برای سوخت فسیلی بیابند. یکی از جایگزین‌های مناسب، باتری‌ها هستند. امروزه استفاده از باتری برای تأمین انرژی در انواع وسایل حمل و نقل عمومی مانند خودروهای سواری، کامیون‌ها و حتی هواپیماها مورد توجه قرار گرفته است به طوری که بسیاری از وسایل حمل و نقل در قالب نسخه‌های الکتریکی ساخته می‌شوند. اما باید توجه کرد که منابع ساخت باتری نیز محدود هستند و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، استقبال قابل توجهی برای استفاده از باتری‌ها صورت گرفته است، مواد مورد نیاز برای ساخت آن‌ها نیز دائماً محدود و محدودتر می‌شوند. با توجه به این موضوع، محققان IBM باتری جدیدی ساخته‌اند که مواد مورد نیاز برای ساخت آن، به جای معادن از آب دریا تأمین می‌شود.

باتری‌های لیتیومی امروزی برای ساخت خود نیاز به فلزات گرانبها و کمیاب مانند لیتیوم، کبالت، منگنز و نیکل دارند. این فلزات دارای منابع محدودی هستند و استخراج این دسته از فلزات خطرات قابل توجهی برای محیط زیست و معدنچی‌ها دارد. بدیهی است که هرچه تقاضا برای استفاده از این باتری‌ها بیشتر شود، منابع نیز کمتر خواهند شد.

راهکار محققان شرکت IBM در ساخت باتری‌های جدید خود، استفاده از مواد معدنی موجود در آب دریا به جای فلزات سنگین است. به این ترتیب دیگر نیاز به استفاده از کبالت و نیکل در کاتد نمی‌باشد. در این نوع باتری‌ها از نوعی الکترولیت جدید با نقطه اشتعال بالا استفاده شده است. علاوه بر اینکه این نوع باتری‌ها دارای کمترین تأثیر منفی بر محیط زیست هستند، خطر آتش‌سوزی کمتری نیز دارند. تحقیقات نشان داده است که ترکیب کاتد جدید و مواد الکترولیت، باعث محدودتر شدن شکل گیری شوره‌های لیتیومی که از جمله مشکلات رایج در باتری‌های لیتیومی است، می‌شود.

با توجه به منابع فراوان در ساخت این نوع باتری، استفاده از آن نیز گسترده‌تر خواهد شد. از جمله دیگر مزایای باتری شرکت IBM، ظرفیت بیشتر آن نسبت به انواع لیتیومی است به طوری که تنها در 5 دقیقه می‌تواند 80 درصد ظرفیت خود را پر کند. قیمت تولید این نوع باتری از نوع لیتیومی بسیار کمتر است و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت قیمت خودروهای الکتریکی که از این باتری استفاده می‌کنند نیز کاهش قابل توجهی یابد.

عملکرد باتری‌های جدید شرکت IBM در حال حاضر در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. محققان این شرکت با شرکت‌هایی نظیر مرسدس بنز وارد همکاری شده‌اند تا به سایر پتانسیل‌های این فناوری پی ببرند.