استفاده از فناوری نانو برای افزایش میزان بارندگی

امارات متحده عربی، از روش جدیدی بر پایه فناوری نانو برای بارورسازی ابرهای خود استفاده کرده است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از نانو مواد برای بارورسازی ابرها نسبت به استفاده از یدید نقره و یا سدیم کلرید، راندمان بالاتری دارد.
 افزایش میزان بارندگی

امارات متحده عربی، روش جدیدی را برای بارورسازی ابرها و افزایش میزان بارندگی به کار گرفته است. در این روش، نوع جدیدی از نانومواد به ابرها اسپری می‌شود تا مشخص گردد که میزان تأثیرگذاری این مواد نسبت به مواد سنتی به چه میزان است. پیش از این نیز مرکز ملی هواشناسی اعلام کرده بود که بارورسازی ابرها می‌تواند باعث افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارش در یک آسمان صاف و افزایش ۱۵ درصدی در هوای دارای گرد و غبار شود که این موضوع در کشورهای ماسه‌ای قابل توجه است.

در پنج سال گذشته، امارات متحده عربی میلیون‌ها دلار برای تحقیقات در زمینه بارورسازی ابرها و افزایش میزان بارندگی به پژوهشگران در سراسر جهان پرداخت کرده است. اهداف این کشور برای بارورسازی ابرها حدود بیست سال است که دنبال می‌شود به طوری که تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۴۰ پرواز به این منظور صورت گرفت.

به گفته پروفسور لیندا زو (Linda Zou)، استاد دانشگاه خلیفه، فناوری نانو امکان مهندسی باروسازی ابرها را فراهم می‌کند و به این ترتیب می‌توان به افزایش میزان بارندگی دست یافت. به گفته لیندا زو، این گروه امیدوار است که نتایج تحقیقات خود را ببیند.

تا کنون از بلورهای ساده نمکی و یا یدید نقره برای بارورسازی ابرها استفاده شده است. عملیات بارورسازی ابرها به کمک بلورهای سدیم کلرید و یدید نقره به این صورت انجام می‌شود که مواد شیمیایی باروری ابر توسط هواپیما و یا توسط دستگاه‌های پخش کننده واقع بر روی زمین (ژنراتورها) وارد ابرها می‌شوند. به طور معمول در باروری ابر سرد از یدید نقره استفاده می‌شود اما هنگامی که دمای ابرها بالاتر است سدیم کلرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد در داخل ابر سوزانده و پخش می‌شوند و به این ترتیب هسته سازی برای ایجاد بلورهای یخ صورت می‌گیرد.

 نتایج آزمایشگاهی نشان داده است که نانو مواد جدید، دارای توانایی بسیار بالاتری در شروع چگالش بخار آب و رشد قطرات در ابرها نسبت به بلورهای نمکی برخوردار هستند.

در ایران نیز محققان دانشگاه یزد موفق شدند با فناوری نانو و تولید نانو ذرات، ابرها را بارور کنند. هم‌چنین نانو ذرات تولیدی توسط محققان ایرانی قابلیت مه زدایی نیز دارد.

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

اولین رویداد معرفی فناوری های نوظهور در صنعت آب و فاضلاب در تاریخ 8 بهمن 1399 تحت عنوان وبینار فناوری های نوین آب و فاضلاب برگزار خواهد شد. این وبینار با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری به صورت ...