برداشت انرژی امواج اقیانوس توسط نانو ژنراتورهای تریبو الکتریک

محققان دانشگاه میشیگان موفق شدند نانو ژنراتور جدیدی تولید کنند که امکان برداشت انرژی از امواج دریا و سایر حرکات محیطی را در مقیاس بزرگ فراهم می¬کند.
نانو ژنراتورهای تریبو الکتریک

اتفاقات آب و هوایی اخیر در سراسر جهان یادآور پیامد احتمالی تغییر شدید آب و هوا است و به همین دلیل محققان را وادار به تحقیق در مورد انرژی­های تجدید پذیر و تمیز مانند انرژی خورشیدی، انرژی باد و انرژی امواج  برای تأمین انرژی انواع چراغ­ها، ماشین­ها و سایر لوازم الکترونیکی کرده است.

انرژی امواج آب در اقیانوس­ها و دریاها منبع فراوانی از انرژی پاک است. با گذشت چندین دهه و کاوش­های فراوان در این باره، تاکنون هیچ فناوری کارآمد و اقتصادی برای تبدیل انرژی امواج آب به الکتریسیته برای کاربردهای بزرگ وجود نداشته است.

گروهی از محققان دانشگاه میشیگان، نوع جدیدی از برداشتگر انرژی موج که شامل یک نانو ژنراتور تریبو الکتریک و با ساختار سلسله مراتبی است را توسعه داده­اند و به این ترتیب هدف برداشت انرژی امواج اقیانوس­ها در مقیاس بزرگ به تحقق پیوسته است.

این یافته جدید در مجله Nano Energy در مقاله­ای توسط Changyong Cao به چاپ رسیده است.

به گفته یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی، در حال حاضر بیشتر برداشت­کننده­های انرژی برای جذب انرژی امواج آب بر اساس دستگاه­های مولد الکترومغناطیسی کار می­کنند. این نوع دستگاه­ها دارای طراحی پیچیده و هزینه بالایی هستند و به علاوه در آب دریا دچار خوردگی می­شوند. اما نانو ژنراتور جدید تولید شده می­تواند به صورت مؤثری انرژی مکانیکی با فرکانس پایین و نامنظم را از محیط اطراف دریافت کرده و به انرژی الکتریکی تبدیل کند. محیط اطراف این نانو ژنراتور برای تولید انرژی می­تواند شامل لرزش، پیاده روی، وزش باد، امواج دریاها و اقیانوس­ها و حتی ضربان قلب باشد.

البته چالش­هایی در به کارگیری و استفاده مؤثر از این فناوری جدید وجود دارد. به گفته محققان چنان­چه سرمایه‌گذاری و پشتیبانی کافی از این طرح صورت گیرد، در آینده ممکن است برق کافی برای تأمین برق یک شهر و یا حتی یک کشور توسط نانو ژنراتورهای تولید شده فراهم شود.

 

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...