حذف لکه‌های نفتی با استفاده از فناوری نانو

محققان موفق به ابداع روشی جدید و مقرون به صرفه برای حذف مؤثر لکه‌های نفتی از آب دریاها شدند. در این روش از ضایعات بدون استفاده صنایع نساجی و اصلاح و فرآوری سطح آن‌ها با استفاده از فناوری نانو برای جداسازی روغن‌ها و لکه‌های نفتی از آب دریا استفاده می‌شود.
لکه‌های نفتی

یکی از مشکلات موجود در صنعت دریایی، نشت نفت و ایجاد لکه‌های نفتی در دریا است. برآوردها نشان می‌دهد که پاک‌سازی یک لکه نفتی متوسط و یا بزرگ در آب دریا، بالغ بر ۲٫۴ تا ۹٫۴ میلیارد دلار هزینه دارد. این برآوردها کار ساده‌ای نیست و پیش‌بینی هزینه‌ها با رجوع به موارد مشابه رخ داده، صورت می‌گیرد. متخصصین تنها با رجوع به نشت‌های مهم تاریخی که در گذشته رخ داده است به این اعداد و ارقام دست یافته‌اند. به منظور کاهش هزینه‌ها و حذف مناسب لکه‌های نفتی و جداسازی روغن، محققان مؤسسه نانو فناوری سریلانکا (SLINTEC) با استفاده از فناوری نانو به روشی جهت پاک‌سازی دست یافتند. این فرآیند پاک‌سازی، میلیاردها دلار صرفه‌جویی اقتصادی به همراه خواهد داشت.

محققین این مؤسسه پس از سال‌ها تلاش و تحقیق، موفق به تولید یک جذب کننده برای مایعات خطرناک نفتی از سطح آب شده‌اند. مواد تشکیل دهنده این ماده جاذب، از ضایعات کارخانه‌های نساجی تأمین می‌شود. در این روش، سطح این پارچه‌ها با استفاده از فناوری نانو، به گونه‌ای اصلاح و فرآوری شده است که به عنوان یک جاذب سازگار با محیط زیست، عملکرد بسیار خوبی در جذب مایعات و آلودگی‌های نفتی دارد. در حال حاضر این محصول در سطح آزمایشگاهی تولید شده است و اقدامات مناسبی جهت تجاری سازی این محصول نیز در حال انجام است.

زیست سازگار بودن محصول یکی از نقاط قوت آن است. بسیاری از حلال‌های به کار گرفته شده در صنایع شیمیایی و ... برای محیط زیست مضر هستند و در صورت مخلوط شدن با آب می‌توانند زیستگاه‌های حیوانی و گیاهی را با تأثیرات منفی مواجه نماید. با در نظر گرفتن این موضوع، فیلتر جاذب ابداعی، یک گزینه مقرون به صرفه و دوست‌دار محیط زیست در مبارزه با این قبیل آلودگی‌ها است. مورد دیگری که باعث مقرون به صرفه شدن این محصول شده است، استفاده از ضایعات کارخانه‌های نساجی است که در عمل بدون استفاده هستند و تنها درصد کمی از آن‌ها به عنوان مواد قابل احتراق در صنایع دیگر به کار گرفته می‌شوند. به این ترتیب علاوه بر حل مشکل حذف لکه‌های نفتی، معضل ضایعات صنایع نساجی نیز تا حدود زیادی رفع می‌شود.

نتایج امیدوارکننده استفاده از پوشش گرافنی در شناورها

نتایج امیدوارکننده استفاده از پوشش گرافنی در شناورها

شرکت تالگا نتایج مثبت حاصل از آزمایش دریایی پوشش‌های مبتنی بر گرافن خود موسوم به Talcoat را در دنیای واقعی گزارش داد.