فیبرهای نانویی فوق سبک برای مأموریت‎های فضایی آسان‎

محققان دانشگاه سوری موفق به ساخت نوع جدیدی از فیبر نانویی چند لایه و فوق سبک شدند که قابلیت استفاده در ساخت سازه‌های مستحکم و دقیق را دارد. این نوع فیبر جدید رطوبت را جذب نمی‌کند و بعد از چندین چرخه حرارتی همچنان خواص اولیه خود را حفظ می‌نماید.
فیبرهای نانویی

به طور معمول در ساخت سازه‌های مستحکم به منظور به کارگیری در مأموریت‌های فضایی از فیبرهای نانویی استفاده می‌شود. یکی از مشکلات فیبرهای نانویی کنونی، جذب رطوبت و در نتیجه اثرات منفی بر پایداری و یکپارچگی سازه‌ها است. به این منظور محققان دانشگاه سوری (Surrey) جهت رفع این مشکل نوع جدیدی از فیبرهای کربنی را تولید نمودند.

این محققان در نتیجه تحقیقات خود موفق به توسعه نوعی فیبر کربنی چند لایه و فوق سبک شدند که قابلیت استفاده برای ساخت سازه‌های مستحکم و دقیق را دارا می‌باشد. این نوع فیبر کربنی جدید، محدودیت‌های نمونه‌های فعلی فیبر کربنی را به طور کامل مرتفع می‌سازد.

پلیمرهای تقویت شده با فیبرهای کربنی سبک و پایدار (CFRPs) در حال حاضر نیز در مأموریت‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همان‌طور که گفته شد به دلیل جذب رطوبت، کاربردهای آن‌ها با محدودیت رو به رو است. مهندسین با به کارگیری روش‌های مختلف و اغلب گران مانند خشک کردن و احتراق مجدد این مشکل را تا حدودی کمتر می‌کردند. اما نیاز به روشی ساده‌تر و ارزان‌تر بود. به علاوه استفاده از روش مذکور نمی‌توانست به طور کامل این چالش را حل نماید.

ماده جدید ساخته شده توسط محققان دانشگاه سوری، یک نانو ساختار چند لایه با ضخامت بسیار کم است که مشکل آلودگی سطحی چندانی نداشته و بعد از چندین چرخه حرارتی نیز ویژگی‌های منحصر به فرد خود را حفظ می‌کند. هم‌چنین نتایج آزمایش‌ها نشان داده است که این کامپوزیت جدید، هزینه‌ها و خطرات مرتبط با به کارگیری CFRP ها را از بین می‌برد. به گفته راوی سیلوا، مدیر مرکز فناوری‌های پیشرفته دانشگاه سوری، این کامپوزیت تقویت شده پیشرفتی قابل توجه نسبت به روش‌ها و مواد مشابه موجود در بازار است.

با توجه به تعهد دانشگاه و صنعت در توسعه فناوری‌های پیشرفته فضایی و نقش همکاری‌های فناورانه در پیشبرد اهداف مشترک، این تحقیقات بین دانشگاه سوری و ایرباس انجام گرفته است. به گفته یکی از مدیران ارشد ایرباس، این نوآوری جدید باعث می‌شود تا نسل بعدی مواد CFRP در مقیاس بالا و با ثبات بیشتری توسط این شرکت تولید شود.

بر اساس گزارش‌های موجود در خصوص بازار فناوری نانو در حوزه هوافضا، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در بازه زمانی سال‌های 2017 تا 2025، افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری نانو به منظور تولید مواد سبک که دارای ویژگی‌های مکانیکی مناسبی باشند، بازار این فناوری در صنعت هوافضا را هدایت می‌نماید. دستاورد جدید محققان دانشگاه سوری نیز در همین راستا می‌باشد.

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...