رفع آلودگی هوا با استفاده از فناوری نانو

محققان دانشگاه سیدنی توانستند با الهام گرفتن از فرآیند فتوسنتز، دی اکسید کربن موجود در هوا را فرآوری کرده و تبدیل به انواع سوخت و مواد شیمیایی کنند. به این ترتیب آلودگی هوا و دمای کره زمین کاهش یافته و به علاوه سوختی ارزان قیمت قابل تولید می‌باشد.
رفع آلودگی هوا

محققین دانشگاه سیدنی در جهت کاهش میزان آلودگی هوا به روشی خلاقانه برای جذب کربن دست یافتند. محققین با استفاده از فناوری نانو و با الهام از فرآیند فتوسنتز گیاهان، روشی برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت و مواد شیمیایی مفید را توسعه دادند و درصدد تجاری سازی این روش در مقیاس صنعتی نیز می‌باشند.

در این روش، دی اکسید کربن فرآوری شده و به مواد اولیه مفیدی تبدیل می‌گردد که از آن‌ها می‌توان برای تولید سوخت و مواد شیمیایی استفاده نمود. به گفته پروفسور جان هوانگ، محقق انستیتوی نانو دانشگاه سیدنی، در این ابداع با الهام گرفتن از برگ درختان، نوعی فتوسنتز مصنوعی انجام شده که قادر به جذب دی اکسید کربن و آب است. پس از جذب این ترکیبات، یک فرآیند شیمیایی رخ می‌دهد و به این ترتیب نوعی هیدروکربن به عنوان یک ترکیب آلی تولید می‌شود. هیدروکربن تولیدی در ساخت دارو، مواد شیمیایی، پوشاک، انواع سوخت و حتی صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاکنون این فناوری در مقیاس آزمایشگاهی تست شده است و گروه تحقیقاتی امیدوارند که بتوان در مقیاس صنعتی نیز از این فناوری استفاده نمود. پیش‌بینی شده است که فناوری مذکور در نیروگاه‌ها به منظور جذب گاز حاصل از سوخت‌های فسیلی مورد استفاده قرار گیرد و به عبارتی قبل از انتشار آلودگی در هوا از پخش آن جلوگیری شود. همچنین جهت جذب دی اکسید کربن موجود در هوا، برنامه ریزی شده است که پنل‌های بزرگی نظیر پنل‌های خورشیدی برای جذب و تبدیل حجم زیادی از دی اکسید کربن مورد استفاده قرار گیرد.

از آن‌جا که گرم شدن کره زمین یک چالش بزرگ بوده و سهم 65 درصدی دی اکسید کربن در انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین بسیار حائز اهمیت است، این فناوری می‌تواند راهکار مناسبی برای مبارزه با این چالش باشد. فناوری‌های جذب کربن بیش از 10 سال است که به وجود آمده‌اند اما محدودیت‌های قابل توجهی در این فرآیندها دیده می‌شود. به نظر می‌رسد ایده جدید محققین دانشگاه سیدنی نسبت به سایر روش‌ها اقتصادی‌تر و کارآمدتر باشد.

در ایران نیز این چالش بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشگران دانشگاه صنعتی قوچان نیز موفق به سنتز یک نانو جاذب آزمایشگاهی شدند که می‌توان به کمک آن از ورود دی اکسید کربن به جو جلوگیری کرد. این نانو جاذب‌ها قدرت بالایی در جذب گاز آلاینده دی اکسید کربن از خود نشان داده‌اند.

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

اولین رویداد معرفی فناوری های نوظهور در صنعت آب و فاضلاب در تاریخ 8 بهمن 1399 تحت عنوان وبینار فناوری های نوین آب و فاضلاب برگزار خواهد شد. این وبینار با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری به صورت ...