مسابقه چاپ بافت‌های انسانی با استفاده از چاپگرهای زیستی

مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسابقه «چاپ بافت‌های انسانی با استفاده از چاپگرهای زیستی» را برگزار می‌کند تا توسعه محصولات تجاری در این حوزه شتاب گیرد.
مسابقه چاپ بافت‌های انسانی

شناسایی گروه‌های توانمند و خلاق برای توسعه بافت‌های انسانی، جذب سرمایه‌گذار و توسعه محصول تجاری از اهداف برگزاری این رویداد است مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی در ادامه برگزاری رویداد توسعه بافت و چالش جوهرهای زیستی اقدام به برپایی این مسابقه کرده است. تمامی متخصصان حوزه مهندسی بافت و توسعه‌دهندگان بافت‌های می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند و فرصتی برای تبدیل ایده خود به محصولی تجاری داشته باشند. ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی نیز از برگزاری این رویداد حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، ایجاد بافت‌های مناسب و جایگزینی آنها با بافت‌های آسیب‌دیده با مهندسی بافت امکان‌پذیر می‌شود. این حوزه با توجه به نیاز بالا به بافت و همچنین تعداد بسیار پایین افراد دهنده عضو در مقایسه با میزان نیاز به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته یکی از جدیدترین روش‌ها در این حوزه تحقیقاتی، استفاده از چاپگرهای زیستی به منظور چاپ بافت زنده است.

در این روش، قابلیت طراحی داربست‌های مهندسی شده با استفاده از ابزارهای پیشرفته با قابلیت ایجاد هندسه‌ای پیچیده متناسب با بافت مورد نظر، وجود دارد. علاوه برا این، داربست‌ها با دقت هندسی بسیار بالا، بر مبنای داده‌های به دست آمده از تصویربرداری‌های پزشکی مانند MRI، ساخته می‌شود. توزیع مناسب سلول‌ها، ماتریس سلولی و بافت‌های متفاوت از مزایای چاپ زیستی سه بعدی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات روش‌های مرسوم در مهندسی بافت را مرتفع کند.