تولید سوخت پاک از آب دریا به کمک نانو کاتالیست‌ها

محققان موفق شدند با استفاده از نوعی نانو کاتالیست جدید تولید شده، به استخراج هیدورژن از آب دریا بپردازند. به این ترتیب می‌توان نوعی سوخت پاک و با کارایی بسیار بیشتر نسبت به کاتالیست‌های پیشین تولید کرد.
نانو کاتالیست‌ها

با توجه به گران بودن منابع سوخت فسیلی، محدود بودن منابع و ایجاد آلودگی توسط آن‌ها، همواره محققان در تلاش برای ایجاد سوختی پاک و با منابع تمام نشدنی بوده‌اند. تلاش‌های محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی در این راستا منجر به تولید نوعی نانو مواد هیبریدی شد که قادر است از انرژی خورشید برای تولید هیدروژن از آب دریا استفاده کند. به این ترتیب نیاز پیل‌های سوختی فراهم شده و سوخت پاک تولید شده مصرف سوخت‌های فسیلی را به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد.

محققان با استفاده از فتوکاتالیست، مسیر تازه‌ای برای شکافتن مولکول‌های آب ارائه داده‌اند. فتوکاتالیست می‌تواند با دریافت انرژی خورشید باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی شود. فتوکاتالیست تولیدی از دوام و کارایی بالا برای انجام این عملیات برخوردار است. فتوکاتالیست تولید شده توسط محققان دارای برتری‌های ویژه‌ای نسبت به دیگر کاتالیست‌ها است به طوری که می‌تواند طیف وسیعی از نور را جذب کرده و شرایط بسیار خورنده آب دریا را نیز تحمل کند.

معمولاً در ساخت فتوکاتالیست‌ها از اکسید تیتانیوم استفاده می‌شود. این گروه تحقیقاتی نیز با استفاده از این ماده و ایجاد نانو حفره‌هایی به صورت شیمیایی روی سطح فیلم اکسید تیتانیوم، به ساخت فتوکاتالیست ابداعی خود پرداخته است. روی سطح این نانو حفره‌ها با لایه نازکی از دی سولفید مولیبدن که ماده‌ای دو بعدی و با ضخامتی در حد یک اتم می‌باشد، پوشانده شده است. کارایی فتوکاتالیست تولیدی نسبت به دیگر نمونه‌ها دو برابر افزایش پیدا کرده است که علت آن افزایش پهنای باند نور جذب شده و استفاده از طیف‌های مرئی فرابنفش تا مادون قرمز است.

محققان معتقدند تولید سوخت شیمیایی از خورشید بسیار بهتر از تولید الکتریسیته از پنل‌های خورشیدی است. علت این ادعای محققان آن است که الکتریسیته را باید در باتری‌ها ذخیره کرد که به مرور دچار زوال می‌شوند. اما گاز هیدروژن استخراج شده از آب دریا را می‌توان به سادگی ذخیره کرد و به دیگر مکان‌ها منتقل نمود.

منبع مطلب