ساخت نانوحسگری برای اندازه‌گیری برخی ترکیبات زیستی و دارویی

پژوهشگر دانشگاه مازندران موفق به طراحی و ساخت آپتا حسگرهای مبتنی بر نانو ساختار طلا برای اندازه‌گیری و گزینش برخی ترکیبات زیستی و دارویی شد.
 نانوحسگر

به گزارش ایسنا، در این طرح که توسط ائمه باقری‌حشکوایی انجام شده است، با استفاده از آپتامرهای اختصاصی، نانو ذرات و نانو ساختارها، آپتا حسگرهای الکتروشیمیایی برای برخی از ترکیبات دارویی مانند کلرامفنیکل، اپیروبیسن و ترکیبات مهم بیولوژیکی مانند ترپیتوفان (نمونه‌هایی از مولکول کوچک) و سلول سرطانی روده بزرگ ct_26 (نمونه‌ای از سلول‌های کامل)، به عنوان آنالیت‌های هدف طراحی شد.

دکتر جهانبخش رئوف، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و دانشمند یک درصد برتر جهان درخصوص این طرح گفت:" آپتامرها، نوکلئیک اسیدهای تک‌رشته‌ای هستند که با تمایل و برگزیدگی بالا به گستره وسیعی از مولکول‌های هدف متصل می‌شوند. از این‌رو، آپتامرها به عنوان یک نوع جدید از لایه‌های تشخیص زیستی در زیست‌حسگرها برای تشخیص مولکول‌های کوچک و سلول کامل به کار گرفته شده‌اند."

وی افزود: "به این منظور، با تثبیت آپتامرهای شناخته شده برای ترکیبات ذکر شده بر روی سطح الکترود، آپتا حسگرهای الکتروشیمیایی برای این گونه‌های آزمایشی طراحی شد. نوع بستر الکترودی بر مبنای نانوساختارها، چگونگی تثبیت آپتامر و هم‌چنین شیوه ایجاد علامت تجزیه‌ای و تشخیص، از جمله مواردی است که در این پروژه مورد برسی و توسعه قرار گرفته است."

طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی گفت: از طرفی با توجه به افق‌های جدید در زمینه به کارگیری نانو مواد در افزایش کارایی زیست‌حسگرها، امکان استفاده از آن‌ها هم در مرحله تشخیص الکتروشیمیایی و هم برای تقویت مؤثر علامت تجزیه‌ای مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین از روش‌های مختلف تصویربرداری و طیف‌بینی برای مطالعه آپتاحسگر تهیه شده و از فنون‌های مختلف الکتروشیمی تجزیه‌ای نظیر روش‌های متفاوت ولتامتری و طیف‌بینی امپدانس الکتروشیمیایی برای تشخیص و اندازه‌گیری گونه‌های آزمایشی استفاده شد.