تولید چسب نانویی برای اتصال قطعات ماهواره به یکدیگر

محققان انگلیسی دو نوع چسب نانویی با هدایت گرمایی بالا و دانسیته رزین کمتر نسبت به دیگر چسب‌های موجود در بازار تولید کردند. این دو نوع چسب دارای استحکام مکانیکی و رسانایی حرارتی مناسبی هستند و برای اتصال قطعات ماهواره‌ها و دیگر قطعات در صنعت هوافضا مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.
تولید چسب نانویی

اتصال قطعات مختلف ماهواره‌ها از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. در اتصالات ماهواره همواره باید مسئله مدیریت گرمایی و حفظ استحکام اتصالات در دماهای مختلف و به علاوه هدایت گرمایی توجه نمود. اتصالات در قطعات ماهواره بایستی به گونه‌ای باشد که در دماهای بسیار بالا استحکام خود را حفظ کند. این موضوع مورد توجه محققان قرار گرفته و تحقیقات گسترده‌ای روی آن انجام شده است.

شرکت اپلاید گرافن متریالز (Applied Graphene Materials) که یک شرکت انگلیسی فعال در حوزه تولید گرافن است، دو نوع چسب نانویی با هدایت گرمایی بالا به بازار عرضه کرده است که برای استفاده در صنعت هوافضا مناسب می‌باشند. این دو نوع چسب به نام‌های AGM TP300 و AGM TP400 عرضه شده‌اند و برای چسباندن قطعات ماهواره و دیگر تجهیزات بخش هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدایت گرمایی این دو نوع چسب بسیار بالا و در محدوده W/mk3 تا W/mk6 است و هم‌چنین از خواص مکانیکی قابل توجهی نیز برخوردار هستند. به دلیل داشتن این دو ویژگی، این دو چسب قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف را دارند.

یکی از تفاوت‌های مهم این دو نوع چسب که باعث برتری آن نسبت به دیگر چسب‌های موجود در بازار شده است، پخت شدن آن با دانسیته رزین 40 درصد کمتر نسبت به دیگر چسب‌ها است. به همین دلیل این چسب‌ها به عنوان چسب همه کاره شناخته شده‌اند و از نظر هزینه و عملکرد مقرون به صرفه می‌باشند.

موضوع استحکام مکانیکی و رسانایی حرارتی در صنعت هوافضا از جمله فاکتورهای حیاتی هستند. در جاهایی که نیاز به مدیریت گرمایی است و یا نیاز است که فضاهای خالی با ماده‌ای مناسب پر شوند که از نظر حرارتی نیز رسانا باشند، بهترین گزینه استفاده از این چسب‌ها است. به این ترتیب چسب‌های تولیدی در صنعت هوافضا مورد پذیرش قرار گرفته و برای اتصال قطعات ماهواره‌ها و تجهیزات هوافضا استفاده می‌شوند.

عرضه این دو نوع چسب همانند چسب‌های دو قلو و در دو بسته جداگانه صورت گرفته است که یک بسته مربوطه به رزین و بسته دیگر شامل عامل سفت کننده چسب است. به این ترتیب بعد از استفاده از رزین و اعمال عامل سفت کننده، این چسب‌ها در مدت زمان کمی سفت می‌شوند. ابعاد بسته این چسب‌ها کوچک بوده و برای مصارف گوناگون عرضه می‌شوند.

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.