کاهش ۵ برابری میزان کدورت آب با استفاده از غشا نانویی محققان ایرانی

محققان شرکت دانش پژوهان صنعت نانو، موفق به ساخت نوعی غشای سرامیکی نانو ساختار شدند که میزان کدورت آب را تا ۵ برابر سطح استاندارد کاهش می‌دهد. با استفاده از این غشا در عملیات پیش تصفیه، میزان مصرف فیلترها در آب شیرین کن‌ها و هزینه‌های عملیاتی کاهش می‌یابد.
غشا نانویی

موضوع تصفیه آب به صورت گسترده‌ای مورد توجه محققان ایرانی قرار گرفته و در این راستا تحقیقات ارزشمندی نیز صورت گرفته که منجر به ساخت محصول نیز شده است. یکی از این تحقیقات شایان توجه توسط شرکت دانش پژوهان صنعت نانو صورت گرفته است. این شرکت که در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو شرکت کرده است، با ارائه غشاهای سرامیکی نانو ساختار برای تصفیه آب‌های سطحی توانسته میزان کدورت آب را به زیر NTU 1 (Nephelometric Turbidity Unit) و بار میکروبی صفر برساند. با توجه به اینکه استاندارد کدورت آب آشامیدنی زیر NTU 5 است، دستاورد جدید محققان ایرانی یک کیفیت بسیار ایده آل برای آب شرب به حساب می‌آید.

به گفته سید محسن مقیمی، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت دانش پژوهان صنعت نانو، این طرح با هدف افزایش عمر آب شیرین کن‌ها صورت گرفته است. این غشا برای پیش تصفیه آب شیرین کن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که میزان بار آلودگی را در آب شیرین کن‌ها کم کرده و باعث افزایش عمر آن‌ها می‌شود. آب شیرین کن‌ها معمولاً هزینه عملیاتی بالایی دارند که علت آن میزان مصرف بالای فیلترهای آن است. بدین ترتیب مصرف کنندگان مجبور هستند هر سه یا چهار ماه یک بار این فیلترها را تعویض کنند. چنان‌چه با استفاده از این غشا، عملیات پیش تصفیه صورت گیرد، شاخص تراکم گل و لای (SDI) کاهش یافته و به علاوه کدورت و بار میکروبی نیز کاهش می‌یابد. به این ترتیب مصرف فیلترهای آب شیرین کن نیز کمتر شده و هزینه‌های عملیاتی کاهش می‌یابد.

به گفته مقیمی، تولید فناورانه اصلی این شرکت، غشاهای سرامیکی نانو ساختار است که با تنظیم اندازه حفرات در سه بازه میکرو فیلتراسیون، اولترا فیلتراسیون و نانو فیلتراسیون تولید می‌شود. کاربرد این غشاها علاوه بر عملیات پیش تصفیه، در خالص سازی گازهایی مانند هیدروژن، هلیوم و نظایر آن است. کاربرد دیگر این محصول نیز در پساب صنایع است. به عنوان مثال در کارخانه‌های تولید لوازم خانگی و در بخش رنگ‌کاری که قطعات با محلول‌های خاصی شسته می‌شوند، از این غشاها جهت تصفیه پساب می‌توان استفاده کرد.