جلوگیری از ترک و شیار با بتن آسفالت تقویت‌شده با نانولوله

آزمایش‌ها بر روی اولین بخش آزمایشی در جهان از روسازی جاده با استفاده از نانولوله‌های گرافن، ۶۷ درصد افزایش مقاومت در برابر شیار شدگی و ترک‌خوردگی را نشان داده‌اند. گام بعدی در کاربرد صنعتی این فناوری، طراحی یک شبکه جاده‌ای با روسازی تقویت‌شده با نانولوله است.
جلوگیری از ترک و شیار با بتن آسفالت تقویت‌شده با نانولوله

شرکت روسی گروه اکو (ECO Group) قیر جاده اصلاح‌شده با نانولوله‌های گرافنی TUBALL، تولیدشده توسط شرکتOCSiAl  را با موفقیت‌ مورد آزمایش قرار داد. وزارت حمل‌ونقل فدراسیون روسیه این فرمولاسیون را نویدبخش دانست و درنتیجه اجازه داد که بخش آزمایشی آسفالت جاده با نانولوله بر روی بزرگراه فدرال M-4 Don انجام شود.

الکساندر زیمنیاکوف نایب‌رئیس OCSiAl گفت: "نانولوله‌های گرافنی یک شبکه تقویت‌کننده در بتن آسفالت شکل می‌دهند که خواص فیزیکی و مکانیکی آن از جمله؛ مقاومت در برابر شیار شدگی (rutting)، نقطه نرم شوندگی حلقه و گلوله، استحکام فشاری نهایی و عمر خستگی را بهبود می‌بخشد. این امر به‌طور قابل‌توجهی عملکرد بتن آسفالت را افزایش می‌دهد، که به‌ویژه برای جاده‌هایی که در دماهای زیاد تحت‌فشار شدید ترافیکی قرار دارند مهم است."

نانولوله‌ها با استفاده از عوامل اتصال‌دهنده وارد قیر می‌شوند و قیر اصلاح‌شده به بتن آسفالت اضافه می‌شود. نانولوله‌ها خواص قیر جاده را حتی در غلظت‌های بسیار کم، از 0.025٪ تا 0.035٪ در وزن کل قیر بهبود می‌بخشد، درحالی‌که محتوای خود قیر در بتن آسفالت از 6٪ تجاوز نمی‌کند. آزمایش‌ها نشان‌دهنده افزایش ۱۰ درجه سانتی گرادی در نقطه نرمش و افزایش بیش از دو برابری در ویسکوزیته عامل اتصال‌دهنده بود.

درنتیجه، بتن‌های آسفالت حاوی قیر با نانولوله‌های TUBALL، بهبود ۶۷ % در مقاومت شیار شدگی را نشان داد و 5/67٪ مقاومت به ترک‌خوردگی خستگی افزایش یافت.

در حال حاضر، بعد از این آزمایش‌های موفقیت‌آمیز، گام بعدی در کاربرد سراسری این اختراع شامل طراحی یک شبکه جاده‌ای با روسازی تقویت‌شده با نانولوله است.

الکساندر گریز، مدیرکل گروه اکو، گفت: "شورای تخصصی تحت نظارت وزارت حمل‌ونقل فدراسیون روسیه، با مشارکت متخصصان وزارتخانه‌ها و ادارات مختلف، ماهیت مبتکرانه اصلاح بتن آسفالت گروه اکو را تائید و کاربرد آن در ساخت جاده را تصویب نمود و توصیه کرد که استفاده از آن در ساخت جاده مدنظر قرار گیرد."

نانولوله‌های گرافن (که به‌عنوان نانولوله‌های کربنی تک دیواره نیز شناخته می‌شوند) یک ماده فوق‌العاده قوی و سبک هستند که به‌طور گسترده برای تغییر خواص مواد مختلف به کار می‌روند. توانایی آن‌ها در بهبود روسازی بتونی آسفالت توسط تیم‌هایی از دانشمندان در سراسر جهان مورد بررسی است. این راهکار یکی از نخستین چراغ سبزها برای آزمایش بر روی جاده‌های واقعی است.