دستیابی محققان به نانو سوخت هیبریدی در البرز

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در استان البرز اعلام کرد: برای نخستین بار در کشور محققان این پژوهشگاه با تولید نانو سوخت هیبریدی موفق شدند روش جدیدی برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف سوخت در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها را پیدا کنند.
دستیابی محققان به نانو سوخت هیبریدی در البرز

سید امیر حسین زمزمیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح تحقیقاتی تولید نانو سوخت هیبریدی در ۲ نوع موسوم به «پی. پی. ام  ۹۰» و «پی. پی. ام ۱۲۰»  برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا  در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف انجام شده است.

وی اضافه کرد: سوخت‌های سیال نانو هیبریدی کلاس جدیدی از سوخت‌هایی بوده که  مبتنی بر فناوری نانو هستند. استفاده از این نوع سوخت‌ها در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌‌ها و سایر صنایع نقش موثری در پاکیزگی هوا دارد.

وی اظهار داشت: تیم پژوهشی نانو سوخت در پژوهشگاه مواد و انرژی این محصول جدید را تحت عنوان نانو سوخت هیبریدی تولید کرده است .

عضو هیات علمی  پژوهشگاه مواد و انرژی ایران گفت: این یافته محققان پژوهشگاه مواد و انرژی ایران  دارای مشابه خارجی است اما نوع خارجی آن به عنوان یک افزودنی توسط شرکت‌های هلندی چند سال پیش نمونه‌هایی با نام «نانو ماکس» ساخته شد.

زمزمیان گفت: اکنون در حال مذاکره با  بخش نیروگاهی کشور هستیم تا به صورت آزمایشی این نوع سوخت در نیروگاه ها مورد استفاده قرار گیرد و پس از کسب نتیجه نهایی، تجاری‌سازی معرفی شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران با بیان اینکه روند ثبت اختراع  این ۲ نوع سوخت درحال انجام است، گفت: کیفیت این نوع سوخت در آزمایشگاه  پژوهشگاه مواد و انرژی ایران و وزارت نیرو  تایید شده است.

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی ایران تاکنون اختراعات زیادی در سطح جهانی، منطقه و کشور به ثبت رسانده که بخشی از این دستاوردها تجاری‌سازی شده است.

آبگرمکن خورشیدی و آب شیرین کن نمونه‌هایی از اختراعات محققان این پژوهشگاه است. پژوهشگاه مواد و انرژی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مشکین دشت فردیس استان البرز مستقر است.