تولید روانکار دستگاه‌های ماشین‌کاری توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

یک شرکت دانش بنیان داخلی توانست روانکار دستگاه‌های ماشین‌کاری بر پایه کوانتوم دات‎ها در صنایع را با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تولید کند.
تولید روانکار دستگاه‌های ماشین‌کاری توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، اشکان شمالی، مدیرعامل شرکت شیمی صنعت رشد سهند، در رابطه با فعالیت این شرکت گفت: شرکت ما در سال 1395 در مرکز فناوری‌های پیشرفته دانشگاه شهید مدنی تاسیس شد. زمینه کاری شرکت، تولید روانکارها و شوینده‌های صنعتی بوده و تاکنون موفق به تولید هشت نوع محصول شوینده صنعتی و یک نوع روانکار صنعتی شده است.

وی ادامه داد: شرکت ما اولین شرکت تولید کننده روانکار با تاییدیه نانو مقیاس از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. محصولی که مجموعه ما برای تولید آن از صندوق تسهیلات دریافت کرده است روانکار دستگاه‌های ماشین‌کاری در صنایع بوده که با استفاده از تکنولوژی نانو تولید شده است.

شمالی تصریح کرد: به بیان ساده‌تر این روغن حل شونده فرموله شده با تکنولوژی نانو تولید شده و مخصوص انواع دستگاه‌های ماشینکاری است و فرمولاسیون آن نتیجه سال‌ها مطالعه، تحقیق و توسعه است. این محصول تمامی مشکلات مربوط به استفاده از آب صابون‌های مینرال، سنتتیک و نانو را بر طرف کرده و از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی نیز شرایط مناسبی را برای مصرف کننده فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت شیمی صنعت رشد سهند، در خصوص مزیت های این محصول گفت: روغن روانکار تولید شده در مجموعه ما دچار فساد و بوگرفتگی نمی‌شود و به دلیل فرمولاسیون خاص روانکار، هیچ باکتری توان رشد در این محیط را ندارد. همچنین طول عمر این روانکار یک سال برآورد شده است، در حالی که اکثر روانکارهای موجود در بازار طول عمر کمتر از دو ماه دارند.

وی ادامه داد: روانکار تولید شده در شرکت شیمی صنعت رشد سهند، تا 90 درصد پسماندهای تولیدی در صنایع هدف را کاهش داده و طول عمر دستگاه‌هایی که از این محصول استفاده می‌کنند را تا دو برابر افزایش می‌دهد.
مدیرعامل شرکت شیمی صنعت رشد سهند، افزود: در بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد، صنایعی که از این روانکار استفاده می‌کنند، میزان مصرف روانکار تا 90 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به ویژگی‌های این محصول می‌توان گفت که محصول ما بهتر و باکیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی بوده و از نظر قیمت نیز یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی است، لذا ما در حال بازاریابی و نمونه‌دهی به کشورهای همسایه هستیم.

شمالی در پایان تصریح کرد: محصول تولید شده در این مجموعه در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، به بیان ساده‌تر این محصول در تمام صنایع ماشین‌کاری کشور اعم از صنایع نظامی، قطعه‌سازان، خودروسازان و... دارای کاربرد است.

 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.