نانومحصول ایرانی؛ لباس تب‌نمای آنتی باکتریال برای نوزاد

شرکت «کاسپین جوراب» با استفاده از نانو رنگدانه‌های هوشمند، لباس‌های تب‌نمای ویژه نوزاد تولید کرده‌است که در صورت بروز تب در کودکان تغییر رنگ می‌دهند و با استفاده از اعمال پوشش حاوی نانوذرات خاصیت آنتی باکتریال نیز دارد.
لباس تب‌نمای آنتی باکتریال

تب کردن نوزاد ممکن است برای والدین ترسناک باشد. سیستم تنظیم دمای بدن نوزادان به دلیل تعداد کم غدد تولید کننده عرق، به اندازه افراد بزرگسال تکامل نیافته است و تا سن کمتر از ۲۴ ماه قادر به تنظیم دمای بدن خود نیستند و همچنین نمی‌توانند افزایش دما و بروز تب را بیان کنند.

لباس هوشمند تب‌نمای نوزاد پوشاکی است که به والدین این امکان را می‌دهد تا تب کودک خود را در نخستین دقایق بروز آن و از طریق تغییر رنگ لباس متوجه شوند. این خاصیت با استفاده از رنگدانه‌های حساس به دما (ترموکرومیک) حاصل می‌شود که با افزایش دمای بدن نوزاد، شروع به تغییر رنگ از آبی یا صورتی به سفید می‌کند.

لباس نوزاد در تماس مستقیم با پوست بدن و همچنین محیط اطراف در معرض هجوم میکروب و باکتری و قارچ‌ها قرار می‌گیرد که برای سلامتی نوزاد مضر است. نانوذرات دارای یک عامل ضد میکروبی قوی هستند که می‌تواند باعث از بین رفتن طیف وسیعی از میکروب‌ها شود. اثر ضد باکتریایی به‌طور چشمگیری در بعد نانومتری افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که آن‌ها قادر به از بین بردن بیش از ۶۵۰ نوع باکتری هستند. با استفاده از اعمال پوشش حاوی نانوذرات بر سطح لباس نوزاد و در اثر واکنش با غشای خارجی باکتری، خواص ضد قارچی و آنتی‌باکتریال فراهم می‌شود.

لباس تب نما نوزاد علاوه بر آنتی باکتریال بودن، قابلیت حفظ خاصیت هشداردهندگی تب پس از شستشو را دارد و عاری از هرگونه الیاف حساسیت زا است.

 

درباره شرکت کاسپین جوراب

شرکت کاسپین جوراب در سال ۱۳۵۳ در زنجان با نام شرکت جوراب زنجان تأسیس گردید و در سال ۱۳۸۶ با تغییر اساسی در زمینهٔ ماشین‌آلات و خط تولید با بهره‌گیری از علم روز تولید با ایجاد بخش‌های تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت و تضمین کیفیت و خدمات پس از فروش به نام «کاسپین جوراب» تغییر نام داد. تولیدات این شرکت از نظر کیفیت و طراحی بافت در شرایطی می‌باشد که بسیار منطبق بر ارگونومی بدن می‌باشد. این شرکت به منظور تولید محصولات با توجه به نیاز روز بازار و استفاده ازفناوری روز دنیا با ایجاد واحد تحقیق و توسعه (R & D) و اخذ مجوز از سازمان معادن و فلزات فعالیت خود را گسترش داده است.

منبع مطلب