تولید آلیاژ آلومینیوم نانوساختار با نسبت استحکام به وزن بالا توسط محققان دانشگاه امیرکبیر

گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند نوع جدیدی از آلیاژ آلومینیوم نانوساختار را با نسبت استحکام به وزن بالاتر تولید کنند. این آلیاژ به طور گسترده در صنعت حمل و نقل مورد نیاز است و به این ترتیب به طور همزمان استحکام افزایش و وزن کاهش می‌یابد. به علاوه ایمنی وسیله نقلیه نیز با استفاده از آلیاژ جدید افزایش خواهد یافت. این طرح تاکنون در مقیاس آزمایشگاهی انجام گرفته و در مرحله تجاری سازی است.
تولید آلیاژ آلومینیوم نانوساختار

افزایش سرعت در صنعت حمل و نقل در پی ساخت آلیاژهای جدید با نسبت استحکام به وزن بالاتر است. محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این راستا قدم برداشته و موفق به ساخت قطعات آلومینیومی نانوساختار در مقیاس آزمایشگاهی شدند. از جمله ویژگی‌های قطعات آلیاژی جدید تولید شده، استحکام بالا، وزن کم و صرفه جویی در استفاده از مواد است که به این ترتیب در صنعت حمل و نقل کاربرد گسترده‌ای خواهد داشت.

این طرح پژوهشی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مقیاس آزمایشگاهی به طور موفقیت آمیزی انجام شده و محققان طرح درصدد تجاری سازی آن نیز می‌باشند. محصول تولیدی به دلیل استحکام بالا و سبکی وزن، پتانسیل استفاده در بسیاری از صنایع را دارد.

فناوری مورد استفاده در ساخت این آلیاژ جدید بر پایه مواد فوق ریز دانه و نانو ساختار است و با روش ترکیبی جدید، توسعه یافته است. به گفته کامران دهقانی مجری این طرح پژوهشی، این مواد می‌توانند به طور گسترده در صنایع حمل و نقل و هوافضا به دلیل ایمنی بالاتر و کاهش وزن وسایل مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته محققان، سالیان سال است که تلاش‌های فراوانی برای کاهش وزن وسیله نقلیه همراه با بهبود مسائل ایمنی در حال انجام است و تحقیقات گسترده و مختلفی برای افزایش استحکام مواد در کنار کاهش وزن و حجم آن‌ها صورت گرفته و روش‌های مختلفی نیز در این زمینه پیشنهاد شده است.

به گفته محققان این طرح، روشی که در این پژوهش برای افزایش نسبت استحکام به وزن مورد استفاده قرار گرفته، به کارگیری روش‌های تغییر شکل پلاستیک شدید است. در این طرح برای نخستین بار فرآیند ترکیبی تغییر فرم پلاستیک شدید و عملیات حرارتی پخت سختی ارائه شده است. به این ترتیب با استفاده از روش جدید ارائه شده توسط محققان می‌توان مواد با نسبت استحکام به وزن بسیار بالا با قابلیت استفاده در صنایع حمل و نقل در نتیجه مصرف انرژی کمتر و هم‌چنین آلودگی کمتر تولید کرد.

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...