ثبت طرح تهیه نانوکامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده

متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع طرح تهیه نانوکامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده با نانو ساختار‌ها از مرکز مالکیت معنوی‌-‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شدند.
ثبت طرح تهیه نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع طرح تهیه نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده با نانو ساختار‌های زیر کونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید از مرکز مالکیت معنوی‌-‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شدند.

دکتر احسانی، رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی، ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد از آنجا که فناوری هوافضا رو به پیشرفت است، در نتیجه، تقاضای رو به رشدی برای مواد پیشرفته با قابلیت تحمل دمای بیش از C˚۲۰۰۰ برای درخواست‌های فضایی و دمایی بسیار بالا مثل موتور راکت‌ها و سیستم‌های حفاظت حرارتی برای وسایل فضایی وجود دارد.

موادی بر پایه کربن به دلیل پایداری ابعادی، استحکام و مدول بالا در دما‌های بالا، هدایت حرارتی بالا و مقاومت بالا در برابر شوک، ماشین‌کاری آسان و دانسیته پایین به عنوان گزینه‌های مناسبی برای استفاده در ساختار‌های دمای بسیار بالاست.

وی افزود: ظهور برخی محدودیت‌ها و مشکلات در عملکرد این کامپوزیت‌های زغال‌گذار از جمله ضعیف بودن ساختار زغال ایجاده شده، و اکسایش در دمای بالاتر از C˚۵۰۰، موجب گرایش پژوهشگران به ساخت سامانه‌های جدید حفاظت گرمایی شده است.

احسانی تشریح کرد: سنتز نانو کامپوزیت پلیمر-الیاف کربن تقویت شده با نانو ساختار‌های زیرکونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید (Cf-polymer/ZrB2/SiC) به عنوان یک کامپوزیت فداشونده زغال‌گذار، کاربرد‌های حیاتی برای مواد محافظ حرارتی با کارآمدی بالا در شرایط شوک‌های گرمایی ناگهانی و سیستم‌های سپر حرارتی دارد.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی اظهار داشت: در این تحقیق، نخستین بار با افزودن ۱۰-۱% وزنی از نانو ساختار‌های سرامیکی (زیرکونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید) در موفولوژی‌های ذرات، ویسکر و الیاف به عنوان فاز تقویت کننده، جهت بهبود خواص حرارتی و فرسایشی کامپوزیت پلیمر/الیاف کربن برای رفع نیاز کاربرد‌های فوق دما بالا استفاده شد.

احسانی گفت: در این طرح، ساخت نانوکامپوزیت‌ها به روش دوغابی و سپس اعمال فشار و دما به طور همزمان انجام می‌شود که در مقایسه با سایر روش‌ها، دارای مزایایی نظیر هزینه کمتر، سهولت به کارگیری و تخلخل کمتر است.

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.