خنک شدن موتور هواپیما به کمک نانو لوله‌های سرامیکی

در جهت افزایش سرعت خنک شدن موتور هواپیما، گروهی از محققان موفق به ساخت نانو لوله‌های سرامیکی شدند. این نانو لوله‌ها همانند آنتن‌های حرارتی عمل نموده و علاوه بر افزایش سرعت خنک شدن سامانه، منجر به ارسال اطلاعات در جهت و یا طول موج خاص می‌شوند.
خنک شدن موتور هواپیما

یکی از چالش‌هایی که در توربین‌های گازی موتور جت هواپیماها وجود دارد، حفظ پایداری ساختاری آن‌ها در دمای بالا است. جهت محافظت از این توربین‌ها از پوشش‌های سرامیکی استفاده می‌شود. یکی از مشکلات پوشش‌های اعمالی، عدم کنترل تابش گرمایی است که باعث محدود شدن عملکرد موتور هواپیما می‌شود.

محققان دانشگاه پوردو آمریکا در جهت رفع این مشکل گام برداشته و با طراحی و ساخت نانو لوله‌های سرامیکی به کنترل تابش‌های گرمایی پرداختند. مکانیزم عملکرد این نانو لوله‌ها همانند آنتن‌های حرارتی است و از نوسانات نور – ماده برای کنترل تابش حرارتی استفاده می‌شود. این طراحی محققان گامی در جهت تولید دسته جدیدی از سرامیک‌ها است که قادر هستند در دمای بسیار بالا و با کارایی بالا کار کنند. نتایج این تحقیقات در مقاله‌ای با عنوان High-Temperature Polaritons in Ceramic Nanotube Antennas در مجله Nano Letters به چاپ رسیده است.

به گفته زوبین جاکوب (Zubin Jacob)، یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی، با کنترل تابش در دماهای بالا می‌توان طول عمر پوشش را افزایش داد. این پروژه تنها بخشی از یک تحقیق در زمینه پوشش‌های مقاوم در برابر حرارت است. در تحقیق دیگری که در سال 2016 توسط جاکوب و همکارانش صورت گرفت، این گروه تحقیقاتی موفق به ساخت شبه ماده‌ای از جنس اکسید هافنیوم و تنگستن شدند که قابلیت کنترل تابش حرارتی را داشته و به این ترتیب می‌توان با استفاده از آن به ذخیره حرارت هدر رفته در نیروگاه‌های حرارتی پرداخت.

در ادامه تحقیقات این گروه، آن‌ها توانستند دسته جدیدی از سرامیک‌ها را معرفی کنند که قابلیت کنترل حرارت را دارند. در اقدام مشترکی توسط این گروه تحقیقاتی و گروهی دیگر از دانشگاه پوردو نیز موفق به ساخت نانو لوله‌هایی از جنس نیترید بور شدند که پایداری حرارتی بالایی دارد. این نانو لوله‌ها با استفاده از پلاریتون‌ها که نوسانات میان نور و ماده است، می‌توانند به کنترل تابش کمک کنند. دمای بالا موجب برانگیختگی پلاریتون‌ها می‌شود و باعث شده که نانو لوله مانند آنتن عمل کرده و تابش را هدایت کند.

به گفته جاکوب، این آنتن‌ها باعث افزایش سرعت خنک شدن سامانه و ارسال اطلاعات در جهت و یا طول موج خاص می‌شود. این گروه در صدد توسعه مواد سرامیکی است تا از ویژگی‌های پولاریتون‌ها برای کاربردهای مختلف استفاده کند.

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...