عرضه سیستمی جدید برای کشف دارو

شرکت کانادایی نیکویا به تازگی با استفاده از میکروفلوئیدیک دیجیتال، هوش مصنوعی و نانوفناوری، اولین سیستم کاملاً خودکار رزونانس پلاسمون سطحی، تحت عنوان آلتو را برای کشف دارو به بازار عرضه کرده‌است.
عرضه سیستمی جدید برای کشف دارو

شرکت نیکویا، عرضه‌کننده پیشرو ابزارهای تجزیه‌ای پیشرفته برای صنایع بیوتکنولوژی و داروسازی، از راه‌اندازی آلتو (Alto)؛ اولین سیستم کاملاً خودکار رزونانس پلاسمون سطحی (SPR) بنچ‌تاپ با توان عملیاتی بالا خبر داد. آلتو اولین ابزار SPR است که تجزیه برهمکنش با کیفیت بالا و بدون برچسب را فراهم می‌کند. این محصول جدید، زمان و هزینه کشف دارو را کاهش می‌دهد و دانشمندان را قادر می‌سازد تا بیماری‌های انسان را بهتر درک و سریع‌تر درمان نمایند.

برخلاف سایر ابزارهای SPR موجود در بازار، آلتو از فناوری DMF استفاده می‌کند.DMF فناوری کنترل مایع (liquid-handling) است که از طریق الکتریسیته قادر به کنترل دقیق و دستکاری قطرات مجزا است. این ابزار نیاز به هرگونه پمپ فیزیکی، سوپاپ یا لوله را برطرف می‌کند؛ به جای آن، یک کارتریج یکبار مصرف ارزان قیمت سازگار با ضریب فرم استاندارد ول پلیت (well plate) را جایگزین می‌کند. این ابزار، اندازه‌گیری‌های سینتیک و میل ترکیبی (affinity) را با صحت بسیار و تکرارپذیری بالا، بدون برچسب و در حجم‌های بسیار کوچک از نمونه ممکن می‌سازد.

رایان دنومی، مدیرعامل شرکت نیکویا گفت: "ما سال‌ها با دانشمندان و محققان پیشرو جهان کار کرده‌ایم تا بهتر مسائل مربوط به آن‌ها با SPR؛ از جمله هزینه‌های بالا، توان عملیاتی کم، از کار افتادگی‌های مکرر و نیازمندی‌های طراحی سنجش کمپلکس را درک نماییم. آلتو سومین ابزاری است که تا به امروز عرضه شده است، اما این اولین ابزاری است که از فناوری DMF برای SPR استفاده می‌کند که تمام این مسائل را حل می‌کند."

با توجه به رویکرد پیشگام و دیجیتال آلتو نسبت به SPR، همه سیالات در یک کارتریج یک‌بار مصرف قرار دارند، بنابراین دانشمندان هرگز مجبور نیستند چرخه پاک‌سازی دیگری را دوباره اجرا کنند. همچنین امکان کنترل دقیق نمونه با حجم ۲ میکرولیتر برای سینتیک کامل را فراهم می‌کند، که ۵۰۰ برابر کم‌تر از حجم نمونه در ابزارهای مرسوم SPR است. آلتو همچنین با نمونه خام سازگار است و نیازی به نگهداری ندارد.

هر جنبه‌ای از آلتو، از طراحی ۱۶ کانالی انعطاف‌پذیر و رقیق‌سازی متوالی خودکار گرفته تا ادغام یکپارچه از طریق رباتیک، همگی بگونه ای طراحی شده‌اند که کاربرپسند و در دسترس باشند. نیکویا در حال حاضر پیش سفارش برای ابزار آلتو را پذیرفته است که پیش‌بینی می‌شود در اواخر سال جاری ارسال شود.