نانومحصول ایرانی؛ کرم ضدآفتاب

شرکت پارس حیان توانسته برای محافظت از پوست در برابر اثرهای زیان‌بار نور خورشید، با استفاده از فناوری‌نانو انواع کرم‌های ضدآفتاب را تولید و به بازار عرضه کند.
کرم ضدآفتاب

پوست بدن انسان به طور طبیعی فاقد توانایی لازم جهت مقابله با اثرات سوء ناشی از پرتوهای نور آفتاب می‌باشد. شناخته شده‌ترین انواع پرتوهای ماورای بنفش به سه محدوده طول موج (320-400nm)UVA و (280-320nm) UVB و UVC (100-280nm) تقسیم می‌گردند.

با عبور نور خورشید در اتمسفر تمام UVC و ۹۰ درصد UVB توسط ازن، بخار آب، اکسیژن و دی‌اکسیدکربن جذب می‌گردد. UVA کمتر توسط جو جذب می‌گردد. بنابراین اشعه ماورای بنفشی که به زمین می‌رسد شامل کل UVA و بخش باقی‌مانده UVB می‌باشد.

UVA از طریق تشکیل رادیکال‌های آزاد با اختلال در روند طبیعی تجدید ساختار پوست، سبب ایجاد علائمی نظیر پیری زودرس پوست و بروز لک و تیرگی آن می‌شود. UVB نفوذپذیری کمتری در لایه‌های پوستی داشته و عوارض مستقیم نظیر قرمزی، التهاب و آفتاب سوختگی ایجاد نموده و در موارد برخورد طولانی‌مدت آن احتمال بروز انواع سرطان‌های پوست افزایش می‌یابد.

بعضی از افراد به طور طبیعی یا در اثر عوامل متعددی از پوستی بسیار حساس‌تر در مقایسه با افراد دیگر برخوردار می‌باشد. تحریک‌پذیری پوست در این افراد سریع‌تر بوده و علائم نظیر قرمزی التهاب و آفتاب سوختگی با سرعت و شدت بیشتری ظاهر می‌شود. به طور کلی در کرم‌های ضد آفتاب برای جذب پرتوهای مضر از جاذب‌های شیمیایی و فیزیکی استفاده می‌شود. استفاده از جاذب‌های شیمیایی در ترکیب کرم ضد آفتاب موجب بروز آلرژی در بعضی افراد می‌شود. ضمن آنکه فرآورده‌های حاوی جاذب‌های شیمیایی برای خانم‌های باردار و کودکان توصیه نمی‌گردد.

در فرمولاسیون این کرم از بازتاب‌دهنده‌های معدنی و طبیعی همانند دی اکسید تیتانیوم به همراه روغن‌های گیاهی و سایر مواد مؤثره خاص در استفاده شده است تا احتمال بروز واکنش‌های التهابی و آلرژی را به حداقل رسانده و فاقد اثرات سوء می‌باشد. کرم ضد آفتاب به دلیل امولسیون خاص این کرم در برابر تعریق و شستشو مقاوم بوده و فاقد جاذب‌های شیمیایی است..

یکی از دغدغه‌های حال حاضر در بحث استفاده نانوذرات در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی، جذب بالای این ذرات به داخل پوست است. در صورتی‌که نانوذرات مورداستفاده در این محصول وارد سلول نمی‌شوند و در همان لایه‌های سلول مرده پوست باقی می‌مانند.

کرم ضدآفتاب رنگی spf 46 آردن، کرم ضدآفتاب spf 35 آردن روشن‌کننده و ضدچروک، کرم ضدآفتاب کودک spf 30 هیدرودرم و کرم ضدآفتاب spf 30 هیدرودرم فاقد جاذب‌های شیمیایی برخی از محصولات ارائه شده توسط این شرکت هستند.

 

درباره لابراتوار پارس حیان

لابراتوار پارس حیان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی در سطح خاورمیانه نقش بسزایی را در ارتباط با افزایش سطح دسترسی مردم به این گروه از محصولات ایفا می‌نماید. این لابراتوار با تولید بیش از 150 نوع از فرآورده‌های تخصصی مرتبط با بهداشت و مراقبت از پوست و مو، دهان و دندان که از نظر کیفیـت قابـل رقابت با نمونه‌های خارجی می‌باشد.

منبع مطلب