عرض اندام شرکت جنرال موتورز در صنعت خودروی الکتریکی با تولید نسل جدید باتری‌های لیتیوم یون

استفاده کمتر از کبالت در باتری‌های لیتیومی منجر به کاهش قیمت تمام‌شده آنها و افزایش تقاضا برای استفاده از خودروهای الکتریکی خواهد شد. از همین رو، اخیراً شرکت جنرال موتورز موفق شده با طراحی و ساخت نسل جدید باتری‌های لیتیوم یون، به رقیبی جدی در این صنعت به شمار آید.
جنرال موتورز

شرکت جنرال موتورز اخیراً طرح‌هایی برای تکنولوژی جدید باتری خود به نام Ultim ارائه کرده است. این تکنولوژی جدید که دامنه حرکتی بیشتری نسبت به تسلا خواهد داشت، در طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه الکتریکی مانند کادیلاک SUV در آینده ارائه شده و کاربرد خواهد داشت.

جنرال موتورز ادعا کرده که در این باتری‌ها از مقدار کمتری کبالت، نسبت به باتری‌های قبلی استفاده شده است. استفاده کمتر از کبالت، موجب کاهش هزینه‌های تولید هر سل به کمتر از 100 دلار به ازای هر کیلو وات ساعت شده است.

این باتری‌ها، به جای ساختار استوانه‌ای، دارای ساختار کیسه‌ای و مستطیل شکل هستند. ساختار مستطیلی شکل آنها امکان بسته‌بندی آن‌ها به صورت افقی یا عمودی را فراهم می‌آورد. جنرال موتورز قول داده که در طی سه ماه آینده با همکاری شریکش LG در کارخانه دو میلیارد دلاری لرداستون اوهایو، 19 واحد باتری برای ماشین‌های مقرون به صرفه، SUV و وانت‌ها تولید خواهد کرد. بدین ترتیب توانایی تولید 1100 فرصت شغلی را فراهم می‌کند.

ماری بارا مدیر عامل جنرال موتورز گفت: جنرال موتورز در حال ساخت یک آینده کاملاً الکتریکی است.

یکی از ادعاهای جالب جنرال موتورز در مورد این تکنولوژی جدید باتری این است که این باتری بعد از هر بار شارژ توانایی پیمایش مسافتی به اندازه 400 مایل را دارد که اندکی از مسافت 390 مایلی تسلا بیشتر است. جنرال موتورز جزئیات مربوط به اندازه باتری‌ها را ارائه نکرده ولی مشخص است که وسایل نقلیه بزرگتر به باتری بزرگتر نیز نیاز دارند.

این تکنولوژی جدید باتری، از Kwh50 تا Kwh200 برای خودروهای معمولی و خودروهای اسپرت قابل تنظیم است. خودروهایی که از این باتری استفاده می‌کنند، دارای شتاب 60-0 مایل در 3 ثانیه هستند.

جنرال موتورز گفت: بسته‌های تولیدی، 400 ولتی هستند و از شارژ سریع جریان مستقیم تا Kw200 پشتیبانی می‌کنند. بسته‌های مورد استفاده برای کامیون‌ها دارای ولتاژی به اندازهٔ 800 ولت هستند و از شارژ سریع Kw350 استفاده می‌کنند.

باتری‌های تولیدی چون دارای ساختار کیسه‌ای و مستطیلی شکل هستند، دارای چگالی انرژی بالایی نیز می‌باشند.

جنرال موتورز بیان کرد: توانایی بسته‌بندی باتری به دو صورت افقی و عمودی در صنعت بی‌نظیر است. به علاوه، این باتری‌های جدید دارای مدیریت داخلی هستند که همین موضوع، سیم‌کشی باتری‌ها را به اندازه 80 درصد کاهش می‌دهد.

باتری‌های کیسه‌ای جدید، بیشترین مقدار نیکل و کمترین مقدار کبالت را دارند. همچنین محققان بر روی موضوع حذف کبالت به عنوان یکی از اجزای باتری کار می‌کنند که در حال حاضر استخراج آن مشکل و ناایمن است.

جنرال موتورز قصد دارد سرمایه‌گذاری عظیم خود را بر روی میزان تقاضا برای خودروهای الکتریکی انجام دهد. طبق گفته تحلیلگران، حجم استفاده از خودروهای الکتریکی در ایالات متحده از سال 2025 تا 2030 به اندازه دو برابر افزایش می‌یابد و به طور میانگین به سه میلیون واحد می‌رسد.

جنرال موتورز به موفقیت در این مسیر بسیار خوش‌بین است. تاریخ نشان داده که وضعیت اولیهٔ بازار، تضمین‌کننده تسلط طولانی بر بازار نیست. تسلا امروز بر بازار خودروهای الکتریکی حاکم است اما نکته قابل توجه این است که این صنعت یک مسابقه و رقابت طولانی است نه سریع.

منبع مطلب