ساخت دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما پایین توسط شرکت دانش بنیان ایرانی

گرماسنجی روبشی تفاضلی یکی از متداول‌ترین روش‌های آنالیز حرارتی است که در صنایع مختلف از قبیل داروسازی، پلیمر، کشاورزی، مطالعه نیمه هادی‌ها ، صنایع غذایی و ... کاربرد دارد. اخیرا یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما پایین شده که قادر به آنالیز مواد با آنتالپی کم می‌باشد.
ساخت دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما پایین توسط شرکت دانش بنیان ایرانی

گرماسنجی روبشی تفاضلی (DSC) یک ابزار بنیادی در آنالیز حرارتی است که در صنایع مختلف از قبیل داروسازی، پلیمر، کشاورزی، مطالعه نیمه هادی‌ها، صنایع غذایی و ... کاربرد دارد. از این روش برای اندازه‌گیری تغییرات آنتالپی ناشی از تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی یک ماده به عنوان تابعی از دما و زمان استفاده می‌شود. گرماسنجی روبشی تفاضلی روشی سریع، بسیار حساس و با کاربری ساده بوده که شناسایی و مشخصه یابی مواد را امکانپذیر می‌کند.

در گرماسنجی روبشی تفاضلی، حسگرها یکی از اجزای کلیدی سیستم محسوب می‌شوند زیرا تعیین کننده کیفیت اندازه گیری هستند؛ حساسیت بیشتر به معنای امکان شناسایی تغییرات حرارتی کوچکتر در نمونه و یا بر عکس استفاده از مقادیر کمتر نمونه برای آنالیز می‌باشد. در این راستا شرکت تجهیزات سازان پیشتاز به پشتوانه سال‌ها تجربه در زمینه‌ی ساخت تجهیزات آنالیز حرارتی، اقدام به ساخت دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما پایین مجهز به حسگر با حساسیت بالا نموده که قادر به آنالیز مواد با آنتالپی کم از قبیل مواد بیولوژیکی، دارویی، الیاف و ... می‌باشد.

اولین با این شرکت با ساخت دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما بالا پای به عرصه ساخت دستگاه‌های آنالیز حرارتی گذاشت. دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما بالای ساخت این شرکت مجهز به حسگر با قابلیت عملکرد دمایی تا ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد و برای آنالیز مواد با انرژی آنتالپی بیش از ۱۸ ژول بر گرم مانند فلزات، آلیاژها، سرامیک‌ها، اکسیدها، کامپوزیت‌ها و ... مناسب می‌باشد.

 

دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما بالا

 

در راستای رفع چالش‌های موجود برای استفاده از روش آنالیز حرارتی در مطالعه مواد با انرژی آنتالپی پایین، اخیرا این شرکت اقدام به ساخت دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما پایین نموده که مجهز به حسگری با قابلیت دمایی ۸۰۰ درجه سانتیگراد است؛ نکته قابل توجه در خصوص این دستگاه استفاده از  حسگر با حساسیت بسیار بالا است که آنالیز مواد با انرژی آنتالپی کم (در حدود ۳ ژول بر گرم) مانند پلیمرها، لاستیک‌ها، الیاف، برخی مواد شیمیایی و مواد دارویی با انرژی آنتالپی پایین و مواد بیولوژیکی و ... را امکانپذیر می‌کند.

به گفته فناور، ساختار کوره دستگاه گرماسنجی‌ روبشی تفاضلی دما بالا به گونه‌ای است که استفاده از آن برای آنالیز پلیمرها، مواد آلی، لاستیک‌ها و ... منجر به آسیب اتاقک کوره و حسگر شده و موجب آلودگی شدید اتاقک کوره می‌شود که امکان رفع آن وجود ندارد و باعث خطا در اندازه‌گیری می‌شود. به همین دلیل تمام برندهای معتبر سازنده دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی، مدل‌های مختلفی برای کاربردهای دما بالا و دما پایین تولید می‌نمایند.

 

دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما پایین

 

برخی از تفاوت‌های اساسی دستگاه‌های گرماسنجی ساخت این شرکت عبارتند از:

  • ساختار پروب دستگاه گرماسنجی دما بالا از آلیاژها و اجزاء دما بالا تشکیل می‌شوند؛ در حالی که پروب دستگاه گرماسنجی دما پایین از آلیاژی با تحمل دمای پایین‌تر ولی با حساسیت بسیار بیشتر به تغییرات آنتالپی ساخته می‌شود.
  • کوره‌ی دستگاه گرماسنجی دما پایین کوچک و قابل دسترسی برای تمیز کردن می‌باشد؛ درصورتی که کوره‌ی دستگاه گرماسنجی دما بالا بسیار بزرگتر بوده و به هیچ وجه قابل تمیز کردن نیست.
منبع مطلب واحد تجهیزات