مرسدس بنز باعث پیشرفت غیرمنتظره باتری ارگانیک می‌شود

باتری‌های نسل بعدی خودروسازان چنان با محیط زیست سازگار خواهند بود که قابلیت کمپوست شدن خواهند داشت، اما متاسفانه تا تولید انبوه این باتری‌ها 15 سال زمان لازم است.
باتری ارگانیک

باتری‌های ارگانیک جدید که گفته می‌شود مبتنی بر گرافن هستند، اولین بار در نمایشگاه فناوری CES در ماه ژانویه با خودروی مفهومی مرسدس بنز آواتار (Mercedes-Benz Vision AVTR concept) رونمایی شد. در این خودرو از باتری سلول شیمیایی ارگانیک با یک الکترولیت مبتنی بر آب استفاده شده است. این بدان معنی است که در این باتری‌ها از فلزات کمیاب یا هر گونه مواد سمی استفاده نشده است و می‌تواند بدون ایجاد آلودگی در محیط‌زیست تجزیه شود.

آندریاس هینتنک، مسئول فناوری باتری شرکت مرسدس بنز، گفت: "این یک فناوری بسیار امیدوار کننده است. من قبلاً عملکرد آن را در آزمایشگاه‌ها دیده‌ام، نتایج واقعاً خوب به نظر می‌رسند، اما حدود ۱۵ تا ۲۰ سال زمان لازم است تا این فناوری آماده بهره‌برداری شود."

مزیت این فناوری جدید این است که باتری‌های ارگانیک به طور نمایی (exponentially) چگالی انرژی بالایی دارند و می‌توانند به مراتب سریع‌تر از سلول‌های فعلی شارژ شوند. باتری‌های نسل بعدی می‌توانند تنها در مدت ۱۵ دقیقه به طور کامل شارژ شوند و آنقدر پیشرفت کرده‌اند که هم‌اکنون شریک باتری بنز در حال آزمایش آنها در خارج از آزمایشگاه است.

در حقیقت، تأمین‌کننده باتری آنقدر از عدم سمیت محصول خود اطمینان دارد که گفته می‌شود پک کامل نمونه اولیه باتری ارگانیک را به یکی از اعضای ارشد هیئت مدیره شرکت دایلمر (Daimler) داده است تا توده کمپوست خود را برای استفاده در باغچه محبوبش قرار دهد.

طبق گفته‌های هینتنک، پیش از رسیدن نسل بعدی باتری‌های ارگانیک، مرسدس تلاش خود را برای بهبود کارایی باتری‌های لیتیوم-یون متداول متمرکز خواهد کرد که بر اساس برآورد این شرکت می‌تواند محدوده مسافتی با یک بار شارژ (range battery) را ۲۵ درصد افزایش دهد.

وی هشدار داد در این میان، باتری‌های حالت جامد می‌توانند در عرض 5 تا ۱۵ سال معرفی شوند، اما آنها یک "راه‌حل جادویی" نیستند. حالت جامد بسیاری از جنبه‌های مثبت را اضافه می‌کند. این یک معجزه نیست، بلکه می‌تواند یک گام بزرگ رو به جلو باشد. به گفته مدیر باتری بنز بزرگترین مشکل سلول‌های حالت جامد مدت زمان شارژ طولانی آنها است.

هینتنک گفت: "فناوری دیگری که مورد توجه خودروسازان قرار دارد استفاده از آندهای لیتیوم-فلز، باتری‌های لیتیوم-سولفور و لیتیوم-اکسیژن است. همه اینها مزایا و معایب متفاوتی دارند. به عنوان مثال، گفته می‌شود باتری‌های لیتیوم-سولفور به طور قابل‌توجهی از سلول‌های لیتیوم-یون سبک‌تر هستند."

"در آینده، مرسدس بنز با تحقیق در مورد فناوری چندین باتری جدید، ریسک تحقیق و توسعه را ادامه خواهد داد."